De Veluwe is de meest bekende toeristische regio in Nederland

  • Toerisme & Recreatie
  • Bron: Veluws Bureau voor Toerisme

Dat meldt het nieuwe toeristisch rapport Veluwe.

De Veluwe is de meest bekende toeristische regio in Nederland

Meer dan veertig procent van de Nederlanders noemt de Veluwe als hen gevraagd wordt welke vakantiebestemmingen zij in eigen land kennen. De eerstvolgende regio - de Waddeneilanden - heeft een bekendheid van 19%. Bovendien is de Veluwse vrijetijdssector goed voor ruim 1 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit het zojuist verschenen Trendrapport Vrijetijdssector Veluwe 2010. 

Het afgelopen jaar kwamen 1.990.000 Nederlanders naar de Veluwe en Veluwerand. Tien procent van alle toeristische vakanties in ons land wordt in de natuurrijke regio doorgebracht. De economische crisis was op de Veluwe waarneembaar maar desondanks namen de totale bestedingen met negen procent toe tot 286 miljoen euro.
 
De Veluwe is vooral ook een aantrekkelijke regio om uitstapjes te maken. Jaarlijks ondernemen Nederlanders 57 miljoen dagjes uit in de regio, waarbij deze recreanten in totaal zo'n 770 miljoen euro besteden. Populaire activiteiten zijn fietsen, wandelen, winkelen en het bezoeken van de Veluwse attracties. Zo kwamen in 2009 750.000 bezoekers naar het Dolfinarium, 518.600 bezoekers naar het Nationale Park Hoge Veluwe en 450.000 naar Koningin Julianatoren.
 
Deze en andere cijfers staan in het Trendrapport Vrijetijdssector Veluwe 2010, waarmee ondernemers en gemeenten voorzien worden van de belangrijkste cijfers over de vrijetijdseconomie in hun regio. Het rapport is een product van de samenwerking tussen het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) en het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT).

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!