Eindhoven wint voor het tweede jaar op rij de nationale citymarketing troffee

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: Eindhoven 365

Eindhoven heeft wederom de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen. Het feit dat Eindhoven twee keer op rij (2014 + 2015) wint, bevestigt de lange termijnstrategie van het citymarketing beleid.

Eindhoven wint voor het tweede jaar op rij de nationale citymarketing troffee

De jury roemde ook de heldere en krachtige uitvoering en noemt Eindhoven een voorbeeld voor het vakgebied. In de strijd om de trofee voor de beste citymarketing gemeente van Nederland nam Eindhoven het op tegen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag in de categorie boven 100.000 inwoners. In de categorie tot 100.000 inwoners sleepte Helmond de eerste prijs in de wacht.

De reden dat Eindhoven de Nationale Citymarketing Trofee heeft gewonnen, komt voort uit meerdere ontwikkelingen die in 2014 plaatsvonden. De Eindhoven Brandstore en de This is Eindhoven campagne dragen consequent het merk van de stad uit richting de bezoekers. Het begrip TDK (Technologie, Design en Kennis) sijpelt inmiddels door in verschillende beleidsterreinen. Het project Van Gogh Roosegaarde fietspad, is een betekenisvolle vertaling van het verleden in een moderne ingreep in de openbare ruimte. En die direct terechtkwam in de top 10 nieuwe toeristische attracties in de wereld. De Financial Times erkende Eindhoven met een sterke derde plaats in haar Foreign Direct Investment Index. Ook qua evenementenbeleid was het een geslaagd jaar. Naast de Dutch Design Week en GLOW Eindhoven, is een waar hoogtepunt van 2014 het in eigen huis ontwikkelde thema Remember September. Het herdenken, eren en vieren van 70 jaar bevrijding. Last but not least, markeert een locatie in Utrecht misschien wel het summum van trots. Aan de Oudegracht staat een design winkel en tevens ‘platform for emerging talent’. En deze winkel heet Eindhoven.

Eindhoven is op de goede weg

Bianca van Kaathoven, Wethouder Citymarketing, ziet de prijs als een erkenning dat we in Eindhoven op de goede weg zijn. “Het wederom winnen van de trofee door Eindhoven is terecht. De duidelijke keuzes die we hier hebben gemaakt, vallen in heel Nederland op. Eindhoven is een voorbeeld voor andere steden. Daar mag Eindhoven365 trots op zijn. Verder zien we in Eindhoven dat bijvoorbeeld het beeldmerk en onze kernwaarden steeds meer omarmd wordt door alle Eindhovenaren. Citymarketing is namelijk van iedereen. Als onze inwoners trots zijn op hun stad, dan dragen ze dit uit.”

Nationale Citymarketing Trofee

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd dit jaar voor de zesde keer uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, de wijze van organisatie en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar, mediaprofilering, monitoring, aantoonbare effecten van citymarketing en kosten-batenanalyse zijn in de beoordeling meegewogen. Tenslotte werd er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied.

Vakjury

De winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee worden bepaald door een onafhankelijke en deskundige jury onder leiding van Erik Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam). De jury bestaat verder uit; Eric de Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur), Angelique Lombarts (Aloaconsultancy), Thom Ummels (onafhankelijk citymarketing expert) en Hans Oostendorp (Onderzoeksbureau Necker van Naem).

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!