‘In logistiek meer druk op automatisering’

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: TLN

Dit jaar is een jaar geweest waarin de logistieke sector is uitgedaagd flexibel te opereren. Dit legt druk op bestaande ICT-systemen, stelt Gerry Daalhuisen, VP Product Management bij Kewill, specialist in software voor supply chain execution. Voor 2016 doet Kewill vier voorspellingen.

‘In logistiek meer druk op automatisering’

Kewill voorspelt dat het gebruik van de cloud verder toeneemt. ‘Ook in 2016 zal het gebruik van cloudtechnologie binnen de logistieke sector toenemen, met name door kleine en middelgrote logistiek dienstverleners en expediteurs. Het stelt hen namelijk in staat te concurreren met grotere spelers in de markt.’ 

Meer vraag naar transportmanagementsystemen

De vraag naar transportmanagementsystemen zal stijgen door het chauffeurstekort, aldus Daalhuisen. ‘De transportsector zal het komende jaar de impact van het chauffeurstekort gaan voelen. Bedrijven gaan op zoek naar betere manieren om hun transportbehoefte te plannen en beheren. Dat resulteert in een groeiende vraag naar transportmanagementsystemen die hen daartoe in staat stellen.’ 

Nieuwe standaard

Volgens Kewill zal de luchtvrachtindustrie overstappen op een nieuwe communicatiestandaard. ‘De industrie neemt afscheid van het Cargo-IMP-protocol en gaat over op de Cargo-XML-standaard. Dit is een stap in de richting van ‘e-freight’, de overgang naar een papierloze supply chain voor luchtvracht. Tot nu toe hebben veel expediteurs en verladers echter nog geen actie ondernomen. Het is belangrijk dat zij het komende jaar meegaan in deze verandering, want steeds meer landen verplichten de overgang naar deze nieuwe standaard.’

Douanewetgeving

Ten slotte benadrukt Kewill dat bedrijven te maken krijgen met de invoering van nieuwe Europese douanewetgeving. ‘Per 1 mei 2016 wordt het Communautair Douane Wetboek (CDW) vervangen door de nieuwe Europese douanewetgeving Union Customs Code (UCC). Waarschijnlijk zal deze overgang niet vlekkeloos verlopen, want de EU-landen hebben hun ICT-systemen namelijk nog niet aangepast in lijn met de UCC. Alle ICT-gerelateerde regelgeving zal daarom vertraging oplopen door een overgangsperiode die duurt tot december 2020.’

Meer informatie over Transport en Logistiek Nederland (TLN) Regio Zuid:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!