Kritiek op Duits minimumloon voor buitenlandse vervoerders

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Euregio

Duitsland kent sinds 1 januari 2015 een wettelijk minimumloon. Dit minimumloon geldt ook voor buitenlandse vervoerders die met hun vrachtwagens door Duitsland rijden.

Kritiek op Duits minimumloon voor buitenlandse vervoerders

De Europese Commissie vermoedt dat Duitsland hiermee de Europese regelgeving schendt en stelt een onderzoek in. Het minimumloon voor chauffeurs in dienst van buitenlandse transporteurs zou het vrije verkeer van goederen en diensten “onevenredig” beperken.

Onder meer Poolse transportbedrijven hebben geklaagd, omdat ze hun chauffeurs nu meer moeten betalen. Ze vrezen ten onder te gaan in de felle concurrentiestrijd.

Administratieve rompslomp

De Nederlandse verladersorganisatie EVO laat weten dat de invoer van het Duitse minimumloon veel administratieve rompslomp met zich meebrengt voor de Nederlandse handel. Nederlandse bedrijven die producten naar Duitsland vervoeren of in Duitsland werkzaamheden verrichten, moeten allemaal kunnen aantonen dat ze het minimumloon betalen of betaald krijgen. Hiervoor moeten ze hun hele loonadministratie in het Duits vertalen en bewijsmateriaal voorhanden hebben voor de Duitse douane.

Meer informatie over Euregio Rijn-Waal:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!