Ladingdiefstal wordt steeds beter georganiseerd

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Logistiek.nl

Transportverzekeraar TVM waarschuwt transporteurs en logistiek dienstverleners voor een nieuwe vorm van oplichting waarbij criminelen goederen stelen door zich voor te doen als inkoper van een bekend bedrijf.

Ladingdiefstal wordt steeds beter georganiseerd

Zij bestellen op die naam goederen en de verkopende partij – die van niets weet – seint een vervoerder in voor een de levering.

TVM ziet nieuwe vorm van transportcriminaliteit

De oplichters vragen volgens TVM vervolgens rechtstreeks aan het vervoersbedrijf om de spullen op een ander adres of aan een ander persoon af te geven. Pas na het verstrijken van de betalingstermijn wordt het voor zowel verkoper als vervoerder duidelijk dat de goederen zijn gestolen en dat de zogenaamde 'inkoper' met de noorderzon is vertrokken.

Aansprakelijk stellen voor diefstal

Een chauffeur is verplicht om zijn lading af te leveren bij de partij die op de vrachtbrief staat omschreven. In dit geval dus bij het bedrijf waar de oplichter zegt te werken. De chauffeur handelt dan volgens het CMR-verdrag: een verdrag tussen Europese landen voor vervoer van goederen  over de weg. Wijkt hij af van de instructies in zijn vrachtbrief, dan kan het vervoersbedrijf aansprakelijk worden gesteld voor diefstal.

Twee meldingen per week

"Sinds anderhalve maand krijgen we gemiddeld twee meldingen per week binnen van vervoerders die het slachtoffer zijn geworden van deze criminaliteit. Het begint dus een trend te worden in Nederland", zegt TVM-perswoordvoerder Jaap Stalenburg. Volgens Stalenburg gaat het om diefstal variërend van snoepgoederen tot en met iPods en telefoons. "Het zijn dus vooral makkelijk verhandelbare goederen. De schade van deze voor ons nieuwe vorm van intelligente ladingdiefstal loopt in de tonnen."

Werkterrein wordt verlegd

Volgens Stalenburg gaat om een goed georganiseerde vorm van ladingdiefstal. "Een tijdje geleden hadden we het verhaal van de ladingdiefstal via Teleroute. Nu hebben we echt te maken met ICT-criminelen die heel goed de transportregels kennen. Trend is ook dat het werkterrein van criminelen wordt verlegd omdat ladingdiefstal op de weg steeds moeilijk wordt door de steeds beter bewaakte parkeerplaatsen voor vrachtwagens. We hebben overigens nog geen idee wie er achter zit."

Instructies goed naleven

TVM adviseert vervoerders om planners extra alert te laten zijn op vreemde e-mailadressen, afleveradressen en instructies. Daarnaast moeten chauffeurs zich strikt aan de orders in de vrachtbrief houden. Zij mogen, zo waarschuwt de transportverzekeraar, van niemand anders dan hun opdrachtgever instructies accepteren om goederen op een andere plaats of aan een ander persoon af te geven.

Ladingdiefstal heeft geen prioriteit

Stalenburg: "Eens in de zoveel tijd geven we zo'n waarschuwing af aan bedrijven om nog eens extra kritisch te kijken naar hun bedrijfsprocessen. Bovendien hopen we dat de Nationale Politie hier werk van gaat maken. We merken namelijk, net als TLN, dat sinds de invoering van deze politieorganisatie er, in tegenstelling tot Duitsland en België, bij de politie nog maar weinig aandacht is voor het onderwerp ladingdiefstal. Wat we ook willen is dat het probleem van transportcriminaliteit nu eindelijk op Europees niveau onder de aandacht wordt gebracht."

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!