Samenwerking tussen bedrijven Silicon Valley en Food Valley

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: Food Valley NL

Scale fast, fail fast. Dat is het motto in de Verenigde Staten. De grootste economie ter wereld heeft innovatieve agrifoodbedrijven uit Nederland veel te bieden. Vooral in Silicon Valley liggen kansen voor nieuwe samenwerkingen.

Samenwerking tussen bedrijven Silicon Valley en Food Valley

De Verenigde Staten vormen met ruim 310 miljoen inwoners een reusachtige markt, zowel voor consumenten- als voor zakelijke producten. Het land is verantwoordelijk voor 40% van de investeringen in R&D wereldwijd en behoort daarmee internationaal tot de koplopers. Binnen de VS is het vooral Silicon Valley waar het gebeurt. Bedrijven in deze regio grijpen alle kansen aan om de agrifoodsector te vernieuwen en baanbrekende innovaties op het grensvlak van voeding, landbouw en ICT volgen elkaar hier in sneltreinvaart op.

Sterk in R&D

Rob Trice, het brein achter The Mixing Bowl in Palo Alto, bracht afgelopen oktober een bezoek aan Nederland en was positief verrast. “Nederland heeft indrukwekkende onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s op het gebied van intensieve landbouw, voedselveiligheid en eetgedrag“, zegt hij. “Zowel grote als kleine ondernemers zijn er vooruitstrevend en staan open voor moderne technologie die de ontwikkeling van hun bedrijf versnelt.”

Nadelen kleven er ook aan de  Nederlandse handelsgeest. “Mijn bezoek aan de Food Valley NL-conferentie bevestigde mijn gedachte dat Nederlanders, net als veel andere Europeanen, risico’s zoveel mogelijk mijden”, benadrukt Trice.

“In de VS worden baanbrekende nieuwe technologieën juist met open armen ontvangen: het is bijvoorbeeld gemakkelijk om starterssubsidie te krijgen, zelfs voor innovatietrajecten die grote risico’s mee zich mee brengen. In Nederland willen bedrijven meer zekerheid hebben voordat ze ergens in investeren”, zegt Trice.

Succesvolle samenwerking

Desondanks lijkt de meer slagvaardige aanpak van Silicon Valley ook in Nederland voet aan de grond te krijgen en dat resulteert in nieuwe samenwerkingen. Zo hebben de agrifoodbedrijven Dutch Sprouts en Apitronics elkaar gevonden in hun gezamenlijke ambitie om boeren wereldwijd te helpen hun opbrengsten te verhogen en efficiënter om te gaan met hulpbronnen.

Apitronics ontwikkelt technologie die Dutch Sprouts nodig heeft en Dutch Sprouts opent voor Apitronics de deur naar een wereldwijde markt. “Ze stuitten op mijn presentatie op de website Kickstarter en namen daarna contact met me op “, verteltt Louis Thiery, directeur en oprichter van Apitronics.

Samen ontwikkelen de twee bedrijven nu omgevingssensoren die voor boeren over de hele wereld te gebruiken zijn. De ondernemers zijn enthousiast over de samenwerking. “We zijn er allebei van overtuigd dat technologie beschikbaar moet voor iedereen en maken ons daar gezamenlijk hard voor”, zegt Thiery. Henri Hekman, directeur van Dutch Sprouts, vult hem aan: “Waar Europese bedrijven de neiging hebben informatie voor zichzelf te houden, zijn Amerikaanse bedrijven erg open; een verfrissende benadering.“

Kansen ontdekken

Trice vindt het  het initiatief een mooi voorbeeld van hoe partijen elkaar kunnen versterken: “Ik vind het geweldig dat deze bedrijven samen werken aan een oplossing die voor boeren wereldwijd toepasbaar is. Willen we meer van zulke mooie initiatieven tot stand brengen, dan moeten we platforms opzetten van bedrijven uit Silicon Valley en Nederland waarin we benoemen wie welke kennis en expertise in huis heeft en waar ruimte is voor co-creation.”

Volgens Trice liggen er voor agrifoodbedrijven in de twee regio’s volop samenwerkingsmogelijkheden in het verschiet: “Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van geavanceerde methoden om consumenten te informeren over de voedingswaarde van wat ze eten. Of aan het gebruik van ‘big data’ door agrifoodbedrijven om meetapparatuur te ontwikkelen die bijdraagt aan efficiënter gebruik van hulpbronnen in de landbouw.”

Het uitwisselen van ideeën, zoals tijdens de Food Valley NL conferentie in het najaar van 2014, was een waardevolle eerste stap op weg naar verdergaande samenwerking tussen Silicon Valley en Nederland. “Het komt er nu op aan dat we in contact blijven en bouwen aan het vertrouwen dat we tijdens de eerste ontmoeting hebben opgebouwd”, zegt hij.

Reflectie

Trice adviseert bedrijven om nadrukkelijk stil te staan bij hun sterke en zwakke kanten, en om open te zijn over waar andere partijen hen kunnen aanvullen – of het nu gaat om het inzetten van nieuwe technologie of om de ontwikkeling van een business model. “Zij die denken in termen van overvloed, in plaats van schaarste, zijn degenen die groeien.”

Meer informatie over VERWIJDERD:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!