Service & Maintenance Congres 2015: waarde vergroten

  • Maintenance
  • Bron: Dutch Institute World Class Maintenance

Service en onderhoud vertegenwoordigen economische waarde en zijn niet slechts een kostenpost. Bedrijven weten dat, maar ze worstelen nog met de vraag hoe ze die waarde maximaal kunnen benutten.

Service & Maintenance Congres 2015: waarde vergroten

Dit is het thema van de negende editie van het Service & Maintenance Congres: 'Increase the value of service & maintenance'. Het gratis toegankelijke SMC'15 wordt georganiseerd door Mikrocentrum op donderdag 5 februari 2015 in het Amrâth Hotel Brabant in Breda. Het congres kent drie tracks: Service, Maintenance en Technology. Daarin gaat het over de veranderende servicebehoeften en -verwachtingen van klanten, de noodzaak van kostenreductie en productiviteitsverbetering (slimmere onderhoudsmethodieken) en state-of-the-art ontwikkelingen en toepassingen van technologie in de service- en onderhoudspraktijk.

De dagen van 'gratis' service en puur reactief onderhoud liggen achter ons, stelt Herman van Wierst, manager Service & Maintenance bij Mikrocentrum. "Service en onderhoud bieden een belangrijke kans voor groei en kostenbeheersing, maar waar moet je als bedrijf beginnen om deze potentiële waarde te realiseren en wat zijn de belangrijkste succesfactoren? Hoe kun je inspelen op steeds snellere veranderingen en hoe dragen service en onderhoud bij aan strategische wendbaarheid, concurrentievermogen en winstgevendheid van je onderneming? Welke strategie moet je hanteren, welke optimalisaties moet je plegen en welke IT-systemen zijn nodig voor?"

Samenwerking

Waardecreatie rond service en onderhoud draait om samenwerking, aldus Henk Akkermans, hoogleraar in Tilburg en wetenschappelijk directeur DI-WCM (Dutch Institute World Class Maintenance) in Breda. "Hoe kunnen industriële partijen die met elkaar samenwerken ook rond maintenance waarde creëren. Bijvoorbeeld met data-uitwisseling." Op SMC'15 vertelt Akkermans over zijn onderzoek naar Condition Based Maintenance (CBM) in de procesindustrie en de rol van 'big data'. Bedrijven pikken dit gedachtegoed op. Zoals Bakker Repair + Services in Sliedrecht, dat service en onderhoud verzorgt voor de zware industrie. Directeur Ton Klinkenberg is op het congres. "Wij onderscheiden ons door snel en flexibel te reageren. Uitval van een elektromotor of generator is voor de klant productie¬stilstand. Dus moeten wij met kennis, zoals trendanalyses en condition monitoring, snel acteren."

Sitech Services, de onderhoudsorganisatie van asset owners op Chemelot bij Geleen, en Stork spreken ook op SMC'15. "Wij laten zien dat je door samenwerking in de keten maintenance voor asset owners beter kunt organiseren, waardoor je lagere kosten, betere beschikbaarheid en first-time-right kwaliteit kunt bieden. Voor specifieke zaken werken wij nauw samen met partners als Stork. Zij hebben voor alle appendages een verbeterplan gemaakt, dat potentieel 1,7 miljoen euro aan kosten en derving bespaart."

Prijswinnaars op SMC'15

Met het slim en innovatief organiseren van onderhoud valt veel te winnen. Nedtrain doet het met zijn locatiestrategie, waarvoor het de Maintenance Awareness Award 2014 van DI-WCM won. Marten Busstra, Business Improvement Manager, is op SMC'15. "We hebben vier locaties zo gekozen dat we met een hoge kans defecte treinen snel kunnen innemen en herstellen. De investering in die centra doen we samen met onze klant NS. Die krijgt daarvoor een hogere materieelbeschikbaarheid terug."

Johan Wolt, door NVDO en iMaintain uitgeroepen tot Maintenance Manager 2014, vertelt op SMC'15 over zijn verbeteraanpak voor het onderhoud van de monochloorazijnfabriek van AkzoNobel in Delfzijl. "Het belangrijkste was zo snel mogelijk het aantal storingen omlaag brengen. Als je stabieler produceert, kun je de bottlenecks beter analyseren, zodat je weet welke modificaties het effectiefst zijn om de capaciteit te vergroten. Zo kun je met geringe investeringen grote waarde realiseren."

Meer informatie over World Class Maintenance:

Bekijk het complete instantieprofiel

RegioinBedrijf Connect RegioinBedrijf Connect november 2018

Graag nodigen wij u uit om aan te sluiten bij de zevende editie van RegioinBedrijf Connect op 13 november bij Fort Lent in Nijmegen.