Versterking vrijetijdseconomie in het vechtdal

  • Toerisme & Recreatie

Binnen het programma Ruimte voor de Vecht is in 2012 een project gestart met als centrale opgave het faciliteren van de noodzakelijke versterking van de vrijetijdseconomie in het Vechtdal. De toeristische potenties van de Overijsselse Vecht worden tot op dit moment niet optimaal benut.

Versterking vrijetijdseconomie in het vechtdal

De vrijetijdseconomie zal sterker moeten aansluiten op de veranderende behoeften van de consument. De consument moet meer profiteren van de aanwezige landschappelijke, culturele en culinaire kwaliteiten van het Vechtdal. De verborgen schatten, waaronder vooral de rivier de Vecht zelf, moeten voor het voetlicht worden gebracht.

Daarbij is het ook noodzaak om te zorgen dat we meer bezoekers buiten het hoogseizoen naar het Vechtdal zien te trekken. Dit kan bijvoorbeeld door culturele festiviteiten, arrangementen en hoogwaardige voorzieningen. Door het laatste aspect zullen bezoekers worden verleid om meerdere dagen in het gebied door te brengen, waardoor hun bijdrage aan de lokale economie groter wordt.

Daarom werken we in het programma toe naar een toekomstperspectief waarin de toeristisch-recreatieve sector een bijdrage levert aan de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Ook creëeren we economische ontwikkelingskansen door verbinding te zoeken met andere sectoren.

Dit moet leiden tot meer bezoekers, meer en langer verblijven (ook buiten het hoogseizoen) en meer toegevoegde waarde aan de lokale economie. Daarmee draagt dit project ook bij aan de ambitie van de provincie om in 2015 een marktaandeel op de binnenlandse vakantiemarkt te hebben van 10% (Bron: Uitvoeringskader Kerntaak Regionale Economie 2012-2015, versterken, vernieuwen en verbinden).

Daarom werkt de provincie samen met partners aan de volgende vier projecten:

  1. Varen op de Vecht.
  2. Het up-daten, vermarkten en zo mogelijk grensoverschrijdend maken van het bestaande Vechtdalpad.
  3. Het Vechtdalbelevingscentrum. Het gaat hier om een centrum waar een aantal zaken gecombineerd kunnen worden. Informatie, communicatie, winkel, beleving etc. Het centrum moet bijdragen aan  "Het vergroten van het Vechtdal bewustzijn" van toerist en inwoner en dienen als centraal uitgangspunt / startpunt / uitvalbasis voor een één- en meerdaagse Vechtdalbeleving.
  4. Het vermarkten van streekproducten vanuit het Vechtdal als uniek uit-hangbord voor de culinaire Vecht.

Meer informatie over Provincie Overijssel:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!