7 tips om van lijden leiden te maken in een uitzonderlijk krankzinnige tijd!

  • Arbeidsmarkt

'Voordat je verder leest wil ik een gewetensvraag stellen en die heeft direct betrekking op uzelf. Dat is namelijk de vraag wat deze tijd en situatie met je doet?' Hiermee begint Peter Verstoep van Kenneth Smit zijn blog. Lees hieronder snel verder.

7 tips om van lijden leiden te maken in een uitzonderlijk krankzinnige tijd!

'Waarom ik hiermee start lijkt me duidelijk, deze tijd doet namelijk met ons allemaal iets en dwingt ons om zaken anders aan te pakken. Niet omdat we het willen maar omdat de situatie ons daartoe dwingt!

Nu weet ik vanuit mijn 20-jarige ervaring bij Kenneth Smit hoe moeilijk gedragsverandering is voor mensen in het algemeen en zeker als je daartoe gedwongen wordt. En als ik voor mijzelf spreek, weet ik dat ik absoluut moeite heb met deze situatie. Beperkt contact met mensen …………. dat is de grootste straf die je een trainer kan geven.

De andere kant van het verhaal is dat het “practice what you preach” principe ook voor ons geldt. Dus daar zit je dan in een situatie die je niet wil, waarin je van de ene op de andere dag totaal anders moet gaan werken. In goede tijden had ik het een “mooie uitdaging” genoemd. Het mooie laat ik er nu maar af en daarom beperk ik mij tot “uitdaging”, dat getuigt wat meer van realisme.

Dan even terug naar die gewetensvraag aan het begin, waarom is ie nu zo belangrijk. Stel dat je als antwoord geeft dat je deze periode daadwerkelijk als lijden ervaart, dan kan je nooit goed leiden in deze situatie. Dat heeft te maken met het feit dat je dat aan jou kan zien en horen, dat versterkt elkaar; je gaat het zien aan je fysiek en horen in je woorden.

Nu is fysiek contact beperkt maar zijn de gevaren van deze tijd dat je door minimaal sociaal contact je steeds slechter gaat voelen. De eerste van de tips gaan erover hoe met deze situatie om te gaan.

1. Plan strak en gedisciplineerd, maak bijvoorbeeld een groot bord waarop voor alle gezinsleden duidelijk is wat er wanneer gedaan wordt en spreek af waar je dat doet.

Geef daarbij met smileys aan hoe je stemming vandaag is, zo kunnen anderen daar rekening mee houden. Als alle smileys laten zien dat de stemming erg slecht is, ga dan alleen naar buiten. Hier kom ik later nog verder op terug.

Zo is het niet handig om op een centrale plaats in het huis een conference call te houden met collega’s. Zoek daarvoor een rustig plekje op, bijvoorbeeld de slaapkamer. Maak eenvoudige regels, zoals bijvoorbeeld ‘niet storen’ als de deur dicht zit.

Te simpel voor woorden, ik hoop het want simpele oplossingen laten zich makkelijk toepassen, mits je over die discipline beschikt want tja …. gedragsverandering blijft moeilijk.

2. Ga het niet mooier maken dan het is, maar zeik (excuses voor het woordgebruik) gerust je frustratie eens van je af. Bel een goede vriend en/of vriendin, die gaat je geheid vragen “hoe is het met je”? Antwoord dan niet “goed” maar ga helemaal los in zelf te kiezen krachttermen. Een goede vriend/vriendin zal ernaar luisteren en ook al is dat eigenlijk helemaal niet belangrijk, het gaat erom dat jij het kwijt bent en het lucht zo lekker op.

Maak voordat je losgaat ook duidelijk dat je niet zit te wachten op gemeende, goedbedoelde empathie zoals “begrijp dat je het zwaar hebt en ………” of “snap dat je je waardeloos voelt en ………”. Maak aan het begin duidelijk dat je belt om eens lekker, nogmaals excuses voor het woord, van je af te zeiken

3. Deze tijd vreet energie, veranderen kost nu eenmaal meer energie in plaats van alles conform bepaalde bekende methodes en methodieken te doen.

De vraag is dan waar je dat vandaan haalt. Dat is voor ieder mens anders, er zijn echter een aantal wetmatigheden die altijd, maar zeker nu gelden.

Als eerste het eetpatroon. Het is natuurlijk verleidelijk om extra te snoepen of al wat eerder aan de borrel te gaan, we hoeven tenslotte toch niet te rijden. Daar word je niet vitaler van.

Wel van sporten en dat kan gewoon in huis met je partner en/of kinderen. Samen lekker een workout doen met alle moderne martelwerktuigen die gretig aftrek vinden, zoals elastieken, springtouwen (kan je het nog) en gewichten.

Buiten sporten heeft natuurlijk de voorkeur maar ik besef dat niet iedereen over die luxe beschikt. Zelf kan ik mij behoorlijk uitleven in de tuin en ………………, even een jaloers makende opmerking, heb ik hier de Veluwe in mijn achtertuin liggen.

Maar goed, genoeg hierover want ik schrijf deze blog voor jullie. Alleen zo’n opmerking is dan ook wel weer lekker, dat geef ik eerlijk toe. Tot zover de eerste drie tips die kunnen helpen om weer lekkerder in je vel te zitten.'

Benieuwd naar de overige tips van Peter Verstoep? Lees dan snel verder op de website van Kenneth Smit

Meer informatie over KENNETH SMIT:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!