Bedrijf verkopen als ondernemer

  • Zakelijke dienstverlening

Overweeg je als ondernemer om je bedrijf te verkopen, dan komt daar het een en ander bij kijken. Om niet voor verrassingen te komen staan, zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen al dan niet ondersteund door een adviseur.

Bedrijf verkopen als ondernemer

We gaan deze stappen met je doornemen zodat je met een gerust hart je zaak kunt overdragen.

Waarom verkopen

Allereerst is het goed om te bepalen waarom jij als ondernemer je zaak wilt verkopen. Wil je afbouwen, een deel van de ondernemingswaarde innen of wil je meer tijd en geld vrijmaken om andere dingen te kunnen gaan doen? Wat de reden ook maar mag zijn, als je het goed wilt doen dan moet je beseffen dat je eigen bedrijf verkopen niet iets is wat binnen een korte termijn gebeurt. Tenzij je besluit te gaan afbouwen. Dan wil je niet nog jaren wachten op een verkoop. Reëler is dan dat je er ongeveer een jaar voor uittrekt om het proces af te ronden. Gaat het je om het innen van de ondernemingswaarde, dan is tijd niet belangrijk maar meer het moment dat je de maximale waarde voor je onderneming kunt krijgen. Voor een snelle verkoop kun je namelijk niet de hoofdprijs verwachten. Een optimale tijdspanne voor een exit bestrijkt doorgaans wel 3 jaar voorbereiding.

Stap 1: Voorbereiding

Zodra de reden duidelijk is waarom je de zaak wilt verkopen, maak jij je bedrijf in stapjes klaar voor de verkoop. Voer een bedrijfswaardering uit en stel een verkoopmemorandum op. Dit wordt jouw verkooppraatje voor de buitenwereld en is dus een belangrijk onderdeel van het proces. Neem voor het opstellen van het verkoopmemorandum de tijd en probeer alles zo goed mogelijk en op een aantrekkelijke manier te verwoorden zodat het de juiste kopers aantrekt. Je vermeld hierin enkele details van de onderneming zodat naar aanleiding hiervan kopers interesse gaan tonen.

Is het iets waar je hulp bij zou kunnen gebruiken, dan kan een overnameadviseur je bij de verkoop helpen. Het inschakelen van een overnameadviseur brengt wel meer kosten met zich mee die je moet incalculeren. Kun je je dit veroorloven, dan kun je een verkoopadviseur aantrekken en doe je dit op basis van de reden van de verkoop. Een snelle verkoop vereist aan andere aanpak dan een verkoop waarvoor je meer tijd uittrekt. Maar belangrijker nog: kies iemand uit die je vertrouwt en die je wensen respecteert. Het kan een emotionele stap zijn om je bedrijf in de verkoop te zetten en daar wil je begrip voor krijgen. Neem daarom de tijd om de juiste adviseur hiervoor in te schakelen.

Veel kun je echter ook zelf doen, en dit kan aanzienlijke (onnodige) kosten besparen. Het kan dan ook een optie zijn om bepaalde onderdelen zelf te doen, en alleen ondersteuning te verzoeken voor thema’s die echt je pet te boven gaan denk bijv. aan fiscale en juridische dossiers. Met name wanneer het bijv. gaat om een eenmanszaak verkopen, is er financieel gezien vaak geen andere optie dan zoveel mogelijk zelf doen, omdat men anders een onbevredigend bedrag overhoudt aan de exit.

Stap 2: Je onderneming kan in de verkoop

Nu je de eerste stap gezet hebt v.w.b. je zaak verkopen, wordt het tijd om na de genomen voorbereidingen het publiekelijk bekend te maken, ook wel de acquisitiefase genoemd. De meeste ondernemingen kiezen ervoor om dit anoniem te doen. Heb je een overnameadviseur aangenomen, dan kan hij of zij je helpen om de advertenties op de juiste plekken neer te zetten en via dit platform de communicatie te laten verlopen. Maar eerlijk gezegd is dit geen hogere wiskunde en is dit iets dat je met wat onderzoek ook prima zelf kunt doen. Nu is het wachten op reacties maar blijf je tegelijkertijd zelf ook actief om de juiste koper te vinden. Onder potentiële kopers vallen de volgende categorieën:

  • Een overname binnen de familie of binnen de onderneming zelf
  • Een onbekende startende of reeds ervaren ondernemer
  • Een concurrent of bedrijf die interesse heeft voor jouw markt

Stap 3: Nodig mensen uit

De overname door een bekende is iets wat vaker voorkomt bijvoorbeeld als het bedrijf wordt overgedragen binnen de eigen familie. Deze weten alle ‘ins en outs’ van de onderneming wat de overdracht een stuk makkelijker maakt. Maar is het iemand anders die niet bekend is met je bedrijf en geïnteresseerd zou zijn in de overname, dan zou je deze potentiële koper gerust een keer uit kunnen nodigen zodat je weet of ze binnen je kopersprofiel passen. Je kunt ervoor kiezen om deze ontmoeting zelf te regelen of je laat het over aan je overnameadviseur. Tijdens deze ontmoetingen geef je nog niet alle informatie over je bedrijf. Dat doe je pas als er echt serieuze gegadigden zijn. De eerste ontmoeting is puur een oriëntatieproces.

Stap 4: Interesse omzetten in verkoop

Heb je iemand kunnen vinden die geïnteresseerd is in jouw onderneming, dan neem je natuurlijk niet het eerste beste bod aan. Verstandiger zou zijn om alle reacties van de serieuze bieders naast elkaar neer te leggen. In het eerste gesprek heb je informatie gegeven zonder te veel prijs te geven. De potentiële koper wil natuurlijk waar voor zijn geld, tegelijkertijd wil je niet het achterste van je tong laten zien. Het contact, of dit nu telefonisch is of niet, maakt veel duidelijk. Beide partijen weten inmiddels wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wil zowel jij als de eventuele koper er meer tijd en energie insteken om tot een overeenkomst te komen? Of haakt een van jullie al snel af?

Je zou kunnen overwegen om een indicatief bod te laten uitbrengen door degene die geïnteresseerd zijn als je niet op al die gesprekken zit te wachten. Dit betekent dat je niet met iedereen in gesprek gaat, je maakt nu aan de hand van hun bod eerst een selectie van wie een serieuze kandidaat kan zijn. Wie dat zijn, zie je gauw genoeg aan de hand van het uitgebrachte bod. Nu is het belangrijk om deze serieuze kandidaten een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen zodat de vertrouwelijke informatie die je deelt, niet verder gedeeld kan worden.

Stap 5: Afstand nemen

Heb je tussen al die kandidaten de juiste koper kunnen vinden? Dan is het nu de tijd om de documenten te laten ondertekenen en de verkoop te legaliseren. Na het afhandelen en ondertekenen van de documenten en het legaliseren van de verkoop, is de overnameovereenkomst een feit. De koper kan zich niet meer terugtrekken, tenzij er onaangename verrassingen naar boven komen. Is alles zoals het hoort, dan is het tijd om afstand te gaan nemen van je onderneming.

Hoe je dit wilt gaan doen, is voor ieder persoonlijk. Maar dit zou wel iets kunnen zijn wat je met de koper hebt overlegd. Hoeveel tijd wil je hier overheen laten gaan? Wil je het werk langzaam afbouwen? Hoeveel invloed wil je nog uitoefenen na verloop van tijd? Als ZZP’er heb je niet met anderen te maken. Maar heeft jouw bedrijf personeelsleden rondlopen, wat gaat er met hen gebeuren? Allemaal zaken waar jij als verkoper over na moet denken en moet overwegen om daar uiteindelijk duidelijke afspraken over te maken. Deze wensen verwerk je in een overdrachtsdocument die door beide partijen getekend moet worden.

OvernameAdvies: kosteloos en vrijblijvend speciaal voor ZZP en MKB ondernemers.

Ben je MKB ondernemer? Wellicht heb je een bakkerij, een autobedrijf of kapperszaak en geen budget om de verkoop van A tot en met Z te laten begeleiden door een overnameadviseur? Weet dan dat er een nieuw platform is gelanceerd speciaal op maat voor deze situatie. Op OvernameAdvies.nl vindt je een uitgebreide kennisbank die alle facetten van een overname in detail behandelt en tevens een digitale adviseur (Chatbot Mac). Praktischer nog zijn de 15 gebruiksvriendelijke overname-apps speciaal ontwikkeld voor de verschillende onderdelen van een overname. Deze ‘empoweren’ kleine ondernemers om het heft zelf in handen te nemen. Tevens kosteloos en vrijblijvend in gebruik. Mocht je tijdens het proces oplopen tegen een obstakel of ergens tegen ophikken, weet dan dat je te allen tijde persoonlijke ondersteuning kunt aanvragen op maat voor jouw situatie. Zo kun je gericht advies inwinnen voor een specifiek thema. Bijvoorbeeld voor belastingzaken kun je een overnameadviseur met fiscale achtergrond raadplegen. Deze zal altijd eerst de kosten transparant communiceren aan jou, dan de keus of het uit te laten besteden of niet. De kosten hiervoor zullen alleszins meevallen omdat je heel specifiek consultatie aanvraagt.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!