De kracht van visuele interne of externe communicatie

  • Zakelijke dienstverlening

Visuele interne communicatie is een belangrijk middel om de betrokkenheid van medewerkers te behouden en vergroten. ‘Zeker wanneer er een wisselwerking met interactie en dialoog ontstaat tussen de diverse afdelingen in een organisatie’, zegt Rik van den Wildenberg van rgb producties uit Waalre.

De kracht van visuele interne of externe communicatie

‘Dit vergroot de betrokkenheid van medewerkers bij hun klanten, collega’s, diensten en producten. Iets wat veel organisaties voor ogen hebben.’

Visuele interne communicatie

Visuele interne communicatie is volgens Rik een ideaal middel om een grote groep medewerkers te bereiken en hen toch op een persoonlijke manier aan te spreken. ‘Laat een medewerker vertellen over een goed idee of succesvol project dat hij, of zijn afdeling, heeft uitgevoerd. Zo kan een directeur kwartaaloverzichten delen met de medewerkers zodat zij een beter gevoel krijgen hoe het met het bedrijf gaat, welke resultaten er zijn behaald, welke verbeterpunten er zijn en hoe hiervoor oplossingen kunnen worden aangedragen. Door medewerkers een rol te laten vervullen in deze vorm van visuele communicatie worden de films bovendien beter bekeken en ook onderling gedeeld. Daarbij is het wel belangrijk dat de boodschap kort en krachtig wordt weergegeven en wordt ondersteund met pakkende beelden. Zorg ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen en natuurlijk over komen. Bespreek voor de opnamen ook wat er besproken gaat worden. Zo wordt een film gemaakt met een geloofwaardige en betrokken uitstraling en laat het bedrijf zien dat het haar medewerkers ook serieus neemt.’

Waar moet een video aan voldoen?

Een aantal nuttige tips voor bedrijven die visuele communicatie willen maken:

  1. Stel de juiste vragen

    Dring door tot de kern van de zaak om de juiste informatie los te krijgen.
  2. Wees nieuwsgierig

    Wie niet luistert naar de ander, krijgt nooit de benodigde informatie boven tafel. Nieuwsgierigheid is essentieel om de juiste vragen te stellen.
  3. Stel open vragen

    Het stellen van open vragen geeft mensen de kans om te vertellen hoe ze over een bepaald onderwerp denken wat vaak tot verrassende antwoorden leidt.
  4. Vraag door

    Zorg dat het hele verhaal boven tafel komt. Vaak zijn mensen bedacht om kritische antwoorden te geven. Maar ook minder positieve antwoorden kunnen bijdragen tot een betere werksfeer.  
  5. Wees betrokken

    Toon interesse en laat dat zien door middel van gelaatsuitdrukking en lichaamstaal. Dit wekt vertrouwen en vergroot de kans dat belangrijke informatie boven tafel komt. 
  6. Houd het simpel, relevant en menselijk

    Wat betekent het om als onderneming ‘betrokken’, ‘dynamisch’, ‘professioneel’ of  ‘transparant’ te zijn? Ontwikkel en deel visie, bedoeling of kernwaarden met de medewerkers. Als zij er niet geloven, waarom zouden de andere medewerkers en/of klanten dat dan wel doen?

Motiveren en inspireren

Door de deze vorm van visuele communicatie krijg je openheid en betrokkenheid van je medewerkers. Het uiteindelijke doel is dat er een film die tot de verbeelding spreekt gemaakt wordt. Rik: ‘Daarbij is het belangrijk dat de boodschap van de organisatie goed wordt overgebracht met de juiste sfeer. Dat alles helpt om medewerkers en klanten nog meer te motiveren en inspireren.’

Auteur: Gerben van den Broek

Meer informatie over RGB PRODUCTIES:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!