De vier fundamenten voor gezonde groei die iedere ondernemer moet weten

  • Zakelijke dienstverlening

Om als MKB’er gezond te groeien moet je ‘iets’ doen met marketing én sales. Misschien heb je een strategie of misschien zet je al regelmatig een campagne op? Maar welke aanpak zorgt er nu voor dat je ook voorspelbaar gaat worden. Dat je weet hoeveel je moet investeren om het gewenste resultaat eruit te halen?

De vier fundamenten voor gezonde groei die iedere ondernemer moet weten

Dit is voor veel ondernemers een groot struikelpunt waar tevens geen eenduidig antwoord op te geven is. Wanneer je echter kijkt naar MKB’ers die niet alleen hard maar ook voorspelbaar groeien, zijn er zeker wel elementen in hun aanpak te vinden die overeenkomen en zorgen voor het hoogst haalbare rendement met betrekking tot hun marketing én salesinvestering. Als we deze elementen opsommen komen we tot een aanpak bestaande uit 4 fundamenten die tezamen de basis vormen voor je ‘gezonde groeistrategie’.

1. Duurzaam waarde toevoegen aan je onderneming

Waarde creëren voor je onderneming kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een training voor je werknemers, of het uitwerken van een strategie om jouw organisatie te verduurzamen. Maar heb je ook al nagedacht over de vraag hoe jouw onderneming bijdraagt aan het welbevinden van jouw doelgroep? Welke waarde heeft jouw product of dienst voor de klant? De basis van waarde creatie bestaat immers uit het achterhalen waar de behoeften van de klant liggen en hoe je jouw product of dienst hierop aan kan passen.

2. Een geïntegreerde aanpak van sales en marketing

Zomaar iets doen met sales en marketing om gezond te groeien is niet genoeg. Een eenmalige online campagne levert op kort termijn meer leads op, maar heeft op lange termijn weinig effect. Daarom is het belangrijk een strategie te hebben voor een integrale aanpak van sales en marketing. Je vangt de pieken en dalen van leads op omdat deze twee vakgebieden elkaar versterken en ondersteunen.

3. Het creëren van meerdere ‘touchpoints’

En met meerdere touchpoints bedoelen we de verschillende on- en offline ontmoetingen die de klant heeft met jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een blogitem of een post op social media. Voordeel van deze ontmoetingen is dat je meer naamsbekendheid opbouwt en de klant door zijn of haar klantreis heen leidt.

4. Datagedreven marketing en sales

Alle data en gegevens die je verzamelt tijdens campagne en belacties met de prospects, geven je informatie. En met deze informatie kan je relaties leggen. Wat investeer je en wat krijg je er vervolgens uit? Het proces van lead naar klant is een langdurig proces. Maar door deze processen in kaart te brengen, krijg je waardevolle informatie die je helpt om bij te sturen waar nodig. En hoe doe je dit? Door het creëren van funnels. Een funnel is eigenlijk een soort trechter. Door het invullen van de trechter word je voorspelbaar. Als je weet wat er in en doorheen gaat weet je uiteindelijk ook wat eruit komt.

Meer informatie en verdieping

Door deze vier fundamenten mee te nemen in je (groei)strategie weet je zeker dat je basis goed zit. Dit is natuurlijk maar een beknopte weergave van hoe het werkelijk in elkaar zit. Wil jij je als ondernemer meer verdiepen in deze fundamenten? Download dan de whitepaper ‘de 4 fundamenten van commerciële groei’.

Meer informatie over NASANO MANAGEMENT B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!