Denk niet in producten maar in processen

  • Industrie

Slecht inzicht in productieprocessen leidt uiteindelijk tot slechte producten. Directeur Joost Balder van Care for Quality stelde voor u een advies op.

Denk niet in producten maar in processen

Iedereen beseft zich dat onvoldoende periodiek onderhoud van de productiemiddelen tot storingen zal leiden mogelijk gevolgd door leveringsproblemen. We kunnen echter hier onze ogen voor sluiten en grote voorraden aanleggen of de technische staf versterken  om zo de problemen terstond te kunnen verhelpen. Dit klassieke voorbeeld van oorzaak en gevolg denken zal vanwege de zware impact de ondernemer doen besluiten om zijn of haar machinepark goed te onderhouden. Zo voorkomen we immers de gevolgen van machinestilstand en zullen er geen leveringsproblemen ontstaan.

Slechte producten

Echter zet u als ondernemer deze benadering wel verder door? Indien de met zorg gefabriceerde producten worden afgekeurd tijdens de eindcontrole omdat deze niet aan de wens van de klant voldoen kunt u deze producten niet uitleveren en zijn er drie mogelijkheden:

  1. U gaat de producten herwerken  
  2. U moet de producten weggooien en een nieuwe batch gaan opstarten met het risico dat deze opnieuw niet naar wens van uw klant zijn.
  3. U levert de producten toch uit, maar vanwege de tekortkoming voor een veel lagere prijs,

Drie slechte opties die allemaal gericht zijn op het oplossen van het probleem nadat het kwaad reeds is geschied! De oorzaak van de onvoldoende productkwaliteit zit hem in het voorliggende productieproces. Mogelijk een open deur, maar  een perfect productieproces levert een perfect product. Energie, tijd en geld steken in herbewerken is een “Never Ending Story”. Het probleem is net als een boemerang: u kunt deze weggooien, maar hij blijft terugkomen, ….. tenzij het productieproces tegen het licht wordt gehouden. Het blijkt namelijk dat productieprocessen voor 95 procent precies doen wat er van ze verwacht wordt; slechts 5 procent van het proces moet aangepakt worden. Een proces is namelijk een logische aaneenschakeling van activiteiten en  door deze activiteiten één voor één in kaart te brengen en ook één voor één te beoordelen kunt u de boosdoener lokaliseren en aanpassen.

Procesanalyse

Deze analyse levert u gegarandeerd veel winst op, u moet dit daarom ook als investering beschouwen. Echter door de drukte en de hectiek die hoort bij een gezond bedrijf gaan de beschikbare resources volledig op aan de dagelijkse activiteiten; ondiplomatiek gezegd: we worden geregeerd door ‘de waan van de dag’. Daarom schiet het analyseren van uw processen er vaak bij in en dat terwijl u zich heel goed realiseert dat dit tot een significante vermindering van uw kosten zal leiden en daarnaast ook de eerder genoemde hectiek zal normaliseren.

Ga daarom tot actie over en start vandaag nog met de analyse van uw productieprocessen.

Mogelijk wilt u hier wat verder over doorfilosoferen, neem dan gerust eens contact op met de adviseurs van Care for Quality via info@cfq.nl of rechtstreeks via (040) 7870795

Meer informatie over CARE FOR QUALITY:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!