Dit is hoe je jouw doelgroep bereikt met livestreamen

  • Technologie

Onze manier van werken is blijvend veranderd. Er is een werkwijze van voor Corona en eentje van tijdens en na de crisis. Het ‘nieuwe werken’ kent vele verschijningsvormen. We zien en spreken elkaar via Zoom, Hang-outs en Teams. Beeldbellen was nog nooit zo populair.

Dit is hoe je jouw doelgroep bereikt met livestreamen

En hoewel we het allemaal jammer vinden dat we elkaar minder in levenden lijve zien schept het ook nieuwe mogelijkheden. Om te beginnen kun jij je tijd veel efficiënter indelen. Je staat niet meer in de file om presentaties te houden en trainingen te geven of bij te wonen. Vergaderingen duren veel korter als je ze online doet. Op een gegeven moment ben je gewoon klaar en logt iedereen uit. Bij een ‘normale’ vergadering blijft iedereen nog een beetje hangen en worden er vaak dingen te lang behandeld terwijl dat helemaal niet nodig is. Toch wil je wel graag veel mensen bereiken als je een training of presentatie geeft. Nu iedereen gewend is aan online oplossingen is livestreamen op Youtube dé nieuwe manier om een hele brede doelgroep te betrekken bij je verhaal. Een goede livestream maken heeft nog wel wat haken en ogen. Natuurlijk moet het beeld en geluid van optimale kwaliteit zijn, maar ook de kleding die je aantrekt en de achtergrond waar je voor staat zijn van belang. En dan hebben we het nog niet over camerastandpunten, interactiviteit en tekst in beeld. Uiteindelijk is het doel om de aandacht van je kijkers vast te houden en ervoor zorgen dat mensen de film delen via Youtube, LinkedIn, Facebook of intranet.

Waarom livestreamen?

Zoals gezegd komen we online vaak samen via Zoom, Hang-outs en Teams, maar we weten allemaal dat deze platforms niet altijd de kwaliteit leveren die we nodig hebben. Verbinding die stoort of zelfs helemaal wegvalt. Beeld dat bevriest en slechte verstaanbaarheid van de deelnemers aan het gesprek. Met een livestream op Youtube is de kwaliteit gegarandeerd en hou je de regie in handen. Sommige mensen zijn geboren voor de camera en hebben geen enkel probleem om in beeld te zijn. Het gaat bijna als vanzelf. Maar als je het niet zo heel vaak doet is het misschien allemaal wat spannender. Dan is het fijn als degene die de livestream opneemt je op je gemak stelt en zoekt naar een manier van filmen waarin jij je comfortabel voelt. Het is ook mogelijk om van tevoren scènes op te nemen en die te verwerken in de livestream. Op die manier hoef je het niet ter plekke in een keer goed te doen maar kan het nog een paar keer over tot het goed is.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!