Een eerste indruk is goud waard

  • Arbeidsmarkt

Wist u dat een gesprekspartner in de eerste paar minuten van een kennismaking al een beeld vormt van jou als kandidaat en dat dit bepalend is voor het verloop van de rest van het gesprek? Uitzendbureau Olympia werpt een blik op 'de eerste indruk' die wij als mens geven.

Een eerste indruk is goud waard

Een mooie uitspraak: ‘you never get a second chance to make a first impression, oftewel, je krijgt maar één keer de kans om een goede indruk achter te laten. Heel cliché maar wel waar! Het is aan jou om er voor te zorgen dat je vanaf het moment dat je binnenloopt bij een potentiele nieuwe werkgever ‘klaar’ bent om te solliciteren. Hoe je dat doet? Wees beleefd en vriendelijk tegen de receptionist en iedereen die je op tegenkomt. Zorg er voor dat je netjes gekleed bent, dit is de eerste manier van kennis maken, waarbij je voordat je ook nog maar een woord hebt gewisseld, al indruk kunt maken. Daarnaast spelen je houding en de manier waarop je iemand de hand schudt een grote rol bij het vormen van de eerste indruk.

Voorkom spanning

De meeste mensen zijn zenuwachtig voorafgaand aan een sollicitatiegesprek. Die baan is jou op het lijf geschreven, je ziet kansen en je wilt het graag goed doen. En de enige op wie je op dit moment kan bouwen is jezelf. Bereid je daarom goed voor op de vragen, bedenk vooraf wat jij zelf graag wilt weten over de functie, het bedrijf, de cultuur etc. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk en zorgt er voor dat jij een stuk zekerder en meer ontspannen voor de dag kunt komen. Bedenk daarnaast dat een gesprek altijd tussen twee partijen is die beiden moeten kijken of er een zogenaamde ‘match’ en klik is. Niet alleen de werkgever kijkt of jij geschikt bent maar jij bent zelf ook de aangewezen persoon om erachter te komen of jij wel in het plaatje past, de cultuur bij je past etc.

Een positieve uitstraling

Om een goede indruk achter te laten is niets zo belangrijk als een positieve uitstraling. Heb je op weg naar het gesprek lang in de file gestaan? Had de trein vertraging? Laat het los en probeer die frustraties te laten varen. Glimlach tijdens het gesprek af en toe en toon interesse in datgene wat je verteld wordt en stel vragen. Laat je niet negatief uit over vorige werkgevers, oud-collega’s of situaties uit het verleden. Laat zien dat je bij dit bedrijf solliciteert omdat je een nieuwe stap wilt zetten in je carrière, niet omdat je vlucht voor een baan waar je het niet naar je zin hebt.

Auteur: Olympia Uitzendbureau

Olympia is een sterke naam in de uitzendbranche. Haar grote kracht is de kennis van de lokale markt. De uitzendbureaus van Olympia worden namelijk gerund door franchiseondernemers die nauw betrokken zijn bij de regio.

Meer informatie over OLYMPIA UITZENDBUREAU BERGEN OP ZOOM:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!