Een merk vastleggen, kun je dat ook zelf doen?

  • Financieel & Juridisch

Je bedenkt een naam voor je nieuwe bedrijf of je lanceert een merk met een nieuwe naam. Vanzelfsprekend wil je niet dat de concurrent, waar dan ook in de wereld, diezelfde naam gaat gebruiken. Merkregistratie is de logische stap. Maar doe je dat zelf of schakel je een expert in?

Een merk vastleggen, kun je dat ook zelf doen?

Hoewel de procedure van een merkaanvraag op zich vrij laagdrempelig is, zitten er aan het hele proces van merkbescherming wel wat haken en ogen. In verreweg de meeste gevallen is uitbesteden aan een professional daarom aan te raden. Denk aan voorafgaand onderzoek om de beschikbaarheid van een merk te onderzoeken of het aanwijzen van de relevante waren of diensten; is alles wel echt ‘gecovered’ met de gekozen standaardbewoordingen?

Een belangrijk schaakstuk

Ook het merk zelf moet zorgvuldig worden gekozen, want je kunt een merk in een registratie niet later alsnog wijzigen. Best wat punten om naar te kijken en je goed over te laten informeren, want een merkregistratie is een onmisbaar schaakstuk in eventuele conflicten met concurrenten.

Onmisbare factor

De merkenadviseur brengt als professional de ervaring en deskundigheid in die je als klein of middelgroot bedrijf zelf niet kunt opbouwen. Je bent zelf te weinig met merkregistratie bezig, en daardoor niet of onvoldoende bekend en vertrouwd met de toepasselijke wetgeving, laat staan dat je de jurisprudentie kent of kunt bijhouden. En ook de inpassing van het merk in de juiste klassen van de Nice-classificatie is een vak op zich, waarbij de adviseur soms met verrassende voorstellen komt. Kortom: de merkenadviseur is een onmisbare factor en zeer welkome aanvulling voor je bedrijf.

Meer informatie over V.O. PATENTS & TRADEMARKS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!