Evenement organiseren: Brainstormsessie, creativiteit of kruidentuin?

  • Zakelijke dienstverlening

Een creatieve, effectieve brainstorm vormt de basis voor ieder geslaagd event, zo weet ook Arjan van Dijk. In de 'kruidentuin' oogsten, zaaien en combineren medewerkers van dit evenementenbureau alle benodigde ingrediënten om tot dat ene fantastische, onvergetelijke, maar bovenal geslaagde concept te komen.

Evenement organiseren: Brainstormsessie, creativiteit of kruidentuin?

Maar hoe organiseer je nu zelf zo'n creatieve én effectieve brainstormsessie? De Arjan van Dijk Groep zette een aantal tips op een rijtje. De boodschap: “First, think. Second, believe. Third, dream. And finally, dare.”

Tip 1. Think: Voorbereiding is het halve werk

De kans van slagen van je brainstorm begint al bij stap 1. Want een goede voorbereiding is nu eenmaal het halve werk. Bedenk welke doelstelling je wilt bereiken met je evenement. Wanneer is het event geslaagd? En met welk team wil je hierover gaan sparren? Dit geeft richting voor de rest van de brainstormsessie.

Goede briefing

Door je doelstelling duidelijk af te kaderen bepaal je het doek dat je samen in gaat kleuren. Je hoort vaak dat grenzen de creativiteit belemmeren, maar niets is minder waar. Mensen hebben die kaders nu eenmaal nodig om te kunnen functioneren. Geef een creatief persoon een carte blanche, en de kans is groot dat deze volledig ontspoort met onrealistische ideeën als resultaat. Een minder creatief persoon komt tijdens een brainstorm zonder kaders juist helemaal niet tot ideeën omdat er geen richting wordt gegeven. Een goede briefing met duidelijke kaders is dus onmisbaar voor een creatief en haalbaar eventconcept.

Teamwork

Een brainstorm komt nooit van de grond zonder een team met de juiste samenstelling. Een goed concept bevat namelijk veel specialistische elementen. Je zult op zoek moeten gaan naar verschillende types met hun eigen krachten. Vraag ook mensen die helemaal niets met het onderwerp te maken hebben. Zij bieden vaak een frisse kijk.

Je krijgt de meest verrassende resultaten als je verschillende mensen bij elkaar zet. De ideale mix voor een effectieve brainstorm bestaat uit interne pioniers en externe specialisten. Probeer je wel te beperken tot maximaal 6-8 mensen. Bij grotere groepen merk je namelijk dat introverte types naar de achtergrond verdwijnen en raak je de balans kwijt. Het beste resultaat krijg je juist als iedereen tijdens de brainstorm een podium krijgt. Als je het juiste team hebt gevormd zorg dan: dat je goede, afgekaderde briefing hebt voor de deelnemers én dat ze hun telefoon uitzetten.

Tip 2. Believe: Let’s create

Als het goed is zijn er uit de brainstorm een hoop ideeën gekomen. Nu is het tijd om deze te trechteren naar een haalbaar en uitvoerbaar concept. Begin breed en denk in dit stadium niet in onmogelijkheden maar juist in oplossingen! “If you can think about it, you can create it” – John Lassetter. Dat is waar de Bedenkers van Beleving bij Arjan van Dijk Groep in geloven.

Tip 3. Dream: Slaap er eens over

Soms is het verstandiger om een brainstorm van 2 dagen in plaats van 1 dag te organiseren. Slaap maakt mensen namelijk creatief en is een effectieve strategie om onverwachte invallen op te wekken. Verzamel alle ideeën. Dit kun je bijvoorbeeld doen door alle ze aan de muur te hangen, te verzamelen op moodboards in Pinterest of te laten visualiseren door een designer. Laat het even rusten en ga de volgende dag verder. Een Duits onderzoek heeft namelijk bewezen dat slaap een bijzonder effectieve strategie is onverwachte invallen op te wekken.

Tip 4. Dare: Let’s do this

Tijd om de plannen te realiseren. Zoek partners en leveranciers die jullie denkwijze en ideeën begrijpen en voelen. Die op een lijn liggen en daardoor van toegevoegde waarde kunnen zijn bij de realisatie van de concepten.

Meer informatie over ARJAN VAN DIJK GROEP:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?