Help, een cybercrimineel misbruikt onze merknaam! Wat nu?

  • Technologie

Ondanks dat je als bedrijf goede maatregelen getroffen hebt, kun je helaas niet altijd voorkomen dat cybercriminelen aan de haal gaan met jouw merknaam. SIDN geeft in deze ondernemerstip tekst en uitleg hoe te handelen in deze situatie

Help, een cybercrimineel misbruikt onze merknaam! Wat nu?

Eerder schreven we een artikel over hoe bedrijven de kans op phishing, fake-webshops en ceo-fraude kunnen verkleinen. Maar wat moet je doen als het toch gebeurt? In zo’n situatie is snel actie ondernemen van groot belang. Wij zetten je mogelijkheden per situatie op een rij.

1. Notice-and-Take-Down

De Gedragscode Notice-and-Take-Down is een vrijwillige gedragscode in de internetbranche voor omgang met onrechtmatige en strafbare content op websites. In de gedragscode staat wat de betrokken partijen kunnen doen. Als het gaat om een site onder een .nl-domeinnaam dan zijn wij een van de betrokken partijen. Het begint bij de aanbieder van de content. Dat kan degene zijn die een filmpje of een tekst heeft geplaatst. Werkt die niet mee? Dan ga je een stapje hoger.

Houd deze volgorde aan:

  1. degene die de content geplaatst heeft (uploader, schrijver)
  2. de beheerder van de website
  3. de domeinnaamhouder
  4. de registrar (hostingprovider)
  5. de registry (bijv. SIDN voor .nl)

Voor het geval dat een melding bij ons binnen komt, hebben we een Notice-and-Take-Down-procedure. Gelukkig komt het in de praktijk niet vaak voor dat een melding bij SIDN uitkomt. Vaak wordt het eerder op de ‘Notice-and-Takedown-ladder’ opgelost.

2. Geschillenregeling en mediation

De WIPO-geschillenregeling is een laagdrempelige manier om inbreuk op je merk- of handelsnaam door een domeinnaam aan te pakken. De geschillenregeling is van toepassing als:

  • de domeinnaam inbreuk maakt op onder andere een merk- of handelsnaam; en
  • de domeinnaamhouder geen legitiem belang heeft; en
  • de domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt.

Alhoewel je ook naar de rechter kunt stappen, is de geschillenregeling meestal goedkoper, makkelijker en sneller. In plaats van de rechter beslist een onafhankelijke erkende specialist. Maar voordat dit gebeurt, zetten we een mediator in. Dat doen we alleen als de houder reageert met een verweer. De mediator is de tussenpersoon tussen jou en de ander. Wil je meer weten over de geschillenregeling? Download dan de geschillenregeling en lees de uitleg bij de geschillenregeling.

3. Incorrecte WHOIS-gegevens melden bij SIDN

De gegevens van een domeinnaamhouder moeten altijd juist in de WHOIS staan. Als de betrokken registrar (aanbieder van domeinnamen) niet in staat is om de gegevens van een bepaalde domeinnaam te valideren, dan kan dit uiteindelijk leiden tot het opheffen van de domeinnaamregistratie. Kloppen de gegevens in de Whois niet? Meld dit dan bij ons via support@sidn.nl of +31 26 352 55 55. Wij bekijken dan of er aanleiding is om in te grijpen. Meldingen over incorrecte Whois-gegevens bij generieke domeinen, zoals .com, kun je overigens doen bij ICANN.

Online merkmisbruik is erg vervelend. Voor je klanten, je medewerkers en voor het imago van je bedrijf. Zorg dat je snel actie onderneemt om de schade te beperken.

Meer informatie over SIDN :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!