Het laden van je merk. Hoe pak je dat aan? 5 tips

  • Zakelijke dienstverlening

Als ondernemer leun je nooit achterover. Je bent altijd bezig om je zichtbaarheid te vergroten of je positionering te versterken. Je communiceert vaak meer dan je denkt. Een goed verhaal naar buiten gebracht door middel van je website, presentatie, short movie, animatie of wat dan ook.

Het laden van je merk. Hoe pak je dat aan? 5 tips

Je wil zo’n middel natuurlijk een eigen karakter meegeven, zodat jouw (potentiële) klant het direct herkent en zich aangesproken voelt. Dagelijks krijgt Joost Beelenkamp van Beelenkamp Ontwerpers de vraag om een uniek communicatiemiddel te maken. Joost neemt ons mee in zijn creatieve aanpak.

Tip 1: Durf jezelf te laten zien

“Uniciteit is natuurlijk smaak gebonden. Wat de een mooi vindt, vindt de ander oerlelijk. Het gaat ook niet om mooi of lelijk. Het gaat erom het communicatie concept te laten aansluiten op de doelgroep van onze opdrachtgever. Dus wij starten altijd met een intensieve kennismaking. Wie ben je? Wat doe je? Waar ben je? Waar wil je naartoe? Waarom wil je een website, film of flyer laten maken? Dit zijn geen heftige sessies hoor, maar wel heel effectief. Klanten vinden het vaak heel verhelderend, omdat ze weer eens stil staan bij het ‘waarom’ van hun bedrijf.”

Tip 2: Maak het verhaal visueel in een vroeg stadium

“Ik heb altijd een schetsboek en stift bij me en begin meteen met schetsen van het netwerk van middelen, wensen en ideeën. Ik maak de woorden direct visueel. Daar vindt de klant meteen iets van en dat is goed, want dan ga je pas écht met elkaar in gesprek. Wij schetsen de ideeën al in een heel vroeg stadium, dat maakt ons uniek”.

Tip 3: Less is more

“Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een bekende kreet bij ons is daarom ‘less is more’. Niet te veel poespas. Een landingspagina van een website of een affiche op straat moet in één oogopslag boeien en duidelijk zijn. Als je dat heel bont maakt, met veel tekst, dan verlies je de essentie. Maar alleen een foto van een lachende mevrouw is te weinig, dat is te generiek. Daarom zorgen wij door middel van een sterk verhaal (tekst) en heldere vormgeving voor een herkenbaar karakter dat past bij het bedrijf én zijn klant.”

Tip 4: Maak een short movie of animatie

“Een website is een essentieel communicatie middel en online communiceren is gewoon goed geworden. Maak daarom een short movie of een animatie. Dat maakt een lang verhaal kort. Vooral voor de doelgroep die leeft met de smartphone. Zo’n filmpje duurt vaak maar 1,5 minuut.”

Tip 5: Samenwerking zorgt voor meerwaarde

“Als wij de vraag krijgen om alleen een ontwerp te creëren bij een zelf aangeleverde tekst, dan gaan we het gesprek aan. Wij vragen altijd welke rol wij hebben. Verwacht een klant dat wij gewoon doen wat hij zegt of wil hij goed resultaat? De klant wil natuurlijk altijd het laatste. Wij zijn dan ook niet alleen van het uitvoeren. Wij voegen een concept toe omdat dat effect heeft. Als ontwerpers met verantwoordelijkheidsgevoel stellen we steeds een specialistisch team samen bestaande uit bijvoorbeeld, de tekstschrijver, fotograaf, camera m/v of mensen die in social media heel goed zijn.”

Een effectief communicatieconcept nodig?

Beelenkamp Ontwerpers is dé specialist in corporate identity en branding. Vanuit het pand in Tilburg dat behuisd wordt door allerlei creatieve ondernemers, maken zij onbegrensd originele concepten voor o.a. de maakindustrie, provinciale en gemeentelijke overheden, zorg en onderwijs in de regio Midden-Brabant. Zij weten wat werkt en zijn vooral helder in hun eenvoud. Bel of mail gerust voor een inspiratievol gesprek, 013 594 56 56 of mail naar joost@beelenkamp.com.

Auteur: Olga Heeren

Meer informatie over BEELENKAMP ONTWERPERS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

De Haan Transport De Haan Transport

Gespecialiseerd in speciaal transport