Het Nieuwe Werken: terug naar de lopende band

  • Technologie

Nieuwe producten en diensten, een betere klantrelatie, snellere en zelfs preventieve service: de voordelen van Industrial Internet of Things stapelen zich op. En niet alleen in technisch opzicht. Ook op het gebied van het managen en vooral beter benutten van medewerkers is IIoT van meerwaarde.

Het Nieuwe Werken: terug naar de lopende band

Veel branches hebben te maken met een tekort aan goede medewerkers; zowel voor arbeidsintensieve klussen als voor werk dat om een hoog opleidingsniveau vraagt. Vaak worden er teveel (verschillende) eisen gesteld, wat de personeelsvijver waaruit je kunt vissen flink verkleint. Door apparaten met het internet te verbinden, kunnen we medewerkers creatiever en slimmer inzetten. Arbeidsdeling en specialisatie zoals dat ooit dankzij de lopende band opkwam, maar dan onafhankelijk van tijd en plaats.

Routinewerk versus expertise

Of het nou gaat om een onderhoudsmonteur van cv-ketels of van auto’s: er is altijd wel een bepaalde set aan basisskills vereist. Van het werk dat de monteur doet is misschien zeventig procent routine, waarvoor een hoger opleidingsniveau niet nodig is. Omdat diegene doorgaans ook verantwoordelijk is voor de dertig procent die een bepaalde expertise vereist, is dat hoge opleidingsniveau echter wel noodzakelijk. Het gevolg: een expert die vooral routinewerk doet.

Als dankzij IIoT vooraf duidelijk is dat het verhelpen van een storing een routineklus is, kan er gericht worden gekozen voor een minder hooggeschoolde medewerker. En als die monteur er alsnog niet uitkomt, kan hij met behulp van technologie alle informatie op de juiste manier verzamelen en doorzetten, zodat een expert er later mee verder kan. Als het probleem niet al op afstand oplosbaar is.

Om die reden verbindt bijvoorbeeld automotive specialist Jifeline de binnenkomende auto’s aan het internet, stelt het op afstand de diagnoses en koppelt het de specifieke autostoringen online aan derden of aan een van hun eigen technische toppers. Die techneuten hoeven zich niet meer bezig te houden met het monteren van autobanden, en de bandenmonteurs worden niet belast met de technische uitdagingen. Doordat niemand routinematig én expertwerk hoeft te kunnen verrichten, worden ieders talenten beter benut.

Van kassatraining tot keukenmanagement

Dankzij IIoT is er bovendien steeds meer informatie beschikbaar over welke situaties in de praktijk het vaakst voorkomen, waardoor je trainingen beter kunt toespitsen en inrichten. En met behulp van technologie kun je die trainingen ook nog eens moderniseren. Luminis-klant Jutten biedt bijvoorbeeld supermarktsimulaties aan, waardoor kassamedewerkers op elk moment en elke plek, zonder verdere begeleiding, kunnen worden opgeleid.

Of neem een andere klant, Eijsink, die onder andere de Kitchen Manager maakt. Daarmee blijft de organisatie in een restaurantkeuken beter onder controle. Zo hoeft de chef-kok zich niet meer bezig te houden met het schuiven met bonnetjes, maar kan hij de finishing touches aan het gerecht geven, wat zijn échte vak is.

Lopendebandwerk als Nieuwe Werken

Eigenlijk gaan we hiermee terug naar de lopende band, die ooit werd geïntroduceerd om werk op te delen en personeel te specialiseren. Met behulp van technologie kun je de verschillende stappen in de keten gerichter toewijzen aan de meest geschikte mensen. Opdelen wordt gemakkelijker, de volgorde logischer, het proces efficiënter. Maar waar je bij de lopende band met verschillende collega’s op precies dezelfde tijd en plek moest zijn, is arbeidsdeling nu een vorm van het Nieuwe Werken geworden: waar en wanneer het het beste uitkomt.

De lopende band betekende tevens het begin van de automatisering, waardoor steeds minder personeel nodig werd. Is er met de huidige technologische ontwikkelingen überhaupt nog wel behoefte aan mankracht? Ja, fysieke aanwezigheid zal waarschijnlijk nodig blijven. Dat heeft met certificering te maken, maar ook met onvoorspelbare en dus moeilijk programmeerbare situaties, de moeite die sommige klanten hebben met techniek en de behoefte aan sociaal contact. Een zelfscanner in de supermarkt kan nog zo handig zijn, maar er zijn genoeg klanten die het niet (willen) snappen of die de voorkeur geven aan het persoonlijke contact met de kassamedewerker.

Talenten beter benutten

Kortom: technologie zal het werk deels overnemen, maar dit biedt juist kansen voor zowel werknemers als werkgevers. Dankzij IIoT-oplossingen kunnen werknemers zich vooral richten op de dingen waar zij goed in zijn. En werkgevers weten talenten beter te benutten én zijn beter in staat de juiste mensen te vinden. Benieuwd naar wat IIoT voor jou en je medewerkers kan betekenen? Neem contact op met Luminis

Meer informatie over LUMINIS ARNHEM:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?