Hoe ga je als werkgever om met verhoogd ziekteverzuim?

  • Zakelijke dienstverlening

Sinds Nederland te maken heeft met het coronavirus zijn er veel dingen waar we op moeten letten, wat wel mag en wat niet mag. Dit geldt zowel voor de privésituatie als voor alles wat te maken heeft met werk. In veel beroepsgroepen zijn medewerkers namelijk vanuit huis aan het werk. Een keuze waar niet iedereen blij mee is, maar wat voor velen het enige alternatief is.

Hoe ga je als werkgever om met verhoogd ziekteverzuim?

Mede hierdoor is het ziekteverzuim in Nederland naar ongekende hoogte gestegen. Zo bleek in december 2020 dat het ziekteverzuim in 17 jaar niet zo hoog is geweest in Nederland. Wat zijn klachten die veel voorkomen, en hoe kun je als werkgever je werknemers helpen? In dit artikel meer hierover. 

Klachten bij medewerkers

Het ziekteverzuim onder Nederlanders is het afgelopen jaar enorm hoog. De reden van dit hoge ziekteverzuim kan verschillende redenen hebben. Door het vele thuiswerken kan dit zowel fysieke als mentale klachten opleveren. Voorbeelden van fysieke klachten zijn bijvoorbeeld pijn in de rug, omdat de werkplek thuis vaak niet zo ergonomisch is ingesteld zoals dat op de reguliere werkplek wel is. Daarnaast liggen ook mentale problemen op de loer. Men ziet veel minder mensen om zich heen en kunnen in een sociaal isolement raken, of zelfs een burn-out krijgen. Dit kan als gevolg hebben dat de nachtrust minder wordt of dat men last krijgt van hyperventileren. Hyperventilatie onder controle krijgen is iets dat met behulp van een arts aangepakt kan worden. Ook kan een burnout coach helpen bij deze omstandigheden.

Rol van de werkgever

De werkgever kan proberen om hier een rol in te spelen en om hier dus bij te helpen, met als gewenste resultaat een lager ziekteverzuim. Een makkelijk voorbeeld is het beschikbaar stellen van een budget om de thuiswerkplek goed in te richten. Dit kan besteed worden aan een goed bureau, een bureaustoel of andere kantoorbenodigdheden. Daarnaast is het sociale onderdeel ook belangrijk. Het is aan te raden aan werkgevers om in contact te blijven met hun werknemers. Toon betrokkenheid en probeer te herkennen als situaties zich voordoen waarbij de werknemer niet lekker in zijn of haar vel lijkt te zitten. Op dat moment is er vaak nog ruimte voor een oplossing.

Natuurlijk is het voor iedereen te hopen dat de coronacrisis snel achter de rug is en dat we weer terug naar het oude kunnen. Thuiswerken is namelijk een prima alternatief, maar blijkt niet voor iedereen de ideale situatie te zijn.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!