Hoe kunt u YouTube inzetten voor uw bedrijf?

  • Technologie

Het internet is niet meer uit het bedrijfsleven weg te denken. Uw website met bijbehorende social mediakanalen vormen samen uw digitale visitekaartje. Veel ondernemers realiseren zich echter niet hoe belangrijk YouTube hierin is. Weet u al hoe u YouTube kunt inzetten voor uw bedrijf?

Hoe kunt u YouTube inzetten voor uw bedrijf?

YouTube is een populair videoplatform waarmee u een zeer diverse doelgroep kunt benaderen die u met traditionele marketing wellicht minder makkelijk kunt bereiken. Hieronder bespreken we een aantal ideeën voor YouTube video’s. Deze kunt u eerst op YouTube plaatsen en vervolgens delen op uw eigen website en social mediakanalen.

Online promotie

Video’s worden over het algemeen beter bekeken dan afbeeldingen of tekst. Daarom zijn YouTube video’s een zeer welkome aanvulling op uw online promotiestrategie. Met korte, prikkelende filmpjes kunt u bezoekers enthousiasmeren voor uw boodschap. Het is ook mogelijk om een call-to-action toe te voegen, bijvoorbeeld aan het einde van de video of met een hyperlink in de beschrijving van de video.

Audiovisuele bedrijfspresentatie

Consumenten krijgen online steeds meer informatie op hen afgevuurd. Dit maakt de gemiddelde websitebezoeker steeds selectiever. Grote kans dat hij of zij te lui is om de website door te scrollen of om allerlei teksten door te lezen. Een bedrijfsvideo daarentegen, springt eruit. Door een slimme combinatie van tekst, geluid en beeld weet de bezoeker in een mum van tijd wat uw bedrijf voor hem of haar kan betekenen. Door deze video op meerdere kanalen te plaatsen vergroot u uw online bereik enorm.

Website persoonlijker maken

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel websites. Niet elke website oogt even betrouwbaar en geloofwaardig, al helemaal niet als de bezoeker niet weet wie erachter zit. Een video is een goede manier om een persoonlijke twist aan uw website te geven. Bent u zelf oprichter van het bedrijf? Wellicht leuk om te vertellen hoe het bedrijf is ontstaan, of wat uw ambitie is. Ook is een korte video geschikt om andere medewerkers te introduceren of om een rondleiding te geven door het kantoor of de winkel van het bedrijf.

Instructie- en demovideo’s

Een YouTubevideo kan ook op productniveau worden ingezet. Video’s brengen handleidingen tot leven. Want wat bekijkt men liever: een vlotte video of een onpersoonlijk document in negen talen? Door in een video extra uitleg of tips te geven verleent u als het ware extra service. Daarnaast is een YouTubevideo een speelse manier om leuke randinformatie over een product te geven. Zo kan een tassenwebshop bijvoorbeeld demonstreren hoe je een backpack zo efficiënt mogelijk inricht. Op deze manier komt de backpack echt tot leven en wordt de consument hopelijk verleid om de tas te bestellen.

Inkomsten uit YouTube-advertenties

Een fijne bijkomstigheid van YouTube zijn de inkomsten uit advertenties. YouTube toont namelijk advertenties waar een bedrijf of particulier geld aan kan verdienen. Diverse YouTube accounts verdienen hier dagelijks honderden of duizenden Euro’s mee. Voordat u hier serieuze inkomsten uit genereert, moeten uw video’s eerst veel ‘views’ hebben. Pas vanaf 10.000 kijkers wordt het interessant om hier werk van te gaan maken. Meer informatie over geld verdienen met Youtube vindt u in dit artikel.

Heeft u geen tijd of zin om te investeren in een groot bereik? Dan kunt u er ook voor kiezen om uw producten of diensten te laten sponsoren in video’s van succesvolle YouTubers. Op die manier wordt uw product indirect onder de aandacht gebracht en kost het u weinig tijd. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan (afhankelijk van de video, de vlogger en het product).

Tot slot

Een mooie video is niet voldoende: het is essentieel om een titel, een beschrijving en tags aan de video-informatie toe te voegen. Het liefst een waarin de belangrijkste zoektermen terugkomen, zodat de video ook goed gevonden wordt door Google.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!