Hoe spelen we in op de buitenlandse toerist? 3 Tips

  • Toerisme & Recreatie

We leven in een geïnternationaliseerde wereld. Nederland is in trek. En niet alleen de Randstad staat op de lijstjes van buitenlandse toeristen. Ook in Noord-Brabant zijn er steeds meer internationale gasten.

Hoe spelen we in op de buitenlandse toerist? 3 Tips

Maar natuurlijk brengt deze populariteit ook vragen met zich mee. We vinden het fantastisch wanneer een anderstalige ons provinciestadje of streekdorpje bezoekt. Het liefst willen we hen dan ook een zo prettig mogelijk verblijf bieden, laten zien hoe fijn het hier is. Maar hoe doen we dat eigenlijk? Wat wenst de buitenlandse gast? Hoe bind je buitenlandse gasten aan je bedrijf? Hoe kun je deze doelgroep nog beter aantrekken?

Probeer zoveel mogelijk meertalig te communiceren

Maak je website gebruiksvriendelijk, ook voor diegenen die de Nederlandse taal niet beheersen. Zorg minimaal voor een Engelse omschrijving van je aanbod, maar het liefst ook één in Duits, Frans en bijvoorbeeld Spaans of Italiaans. Maak overwogen keuzes gebaseerd op bijvoorbeeld de herkomst van gasten op de website. Zorg tevens dat er ter plekke verdiepende informatie over het gebied en recreatie in meerdere talen beschikbaar is. 

Werk gezamenlijk aan de streekbeleving

Verbind plekken en verhalen en koppel deze paraplumerken. Zowel publieke als private partijen hebben baat bij het samenwerking in internationale promotie. Dit kan op stads-, regionaal en nationaal niveau. Marketing en communicatie bundelen scheelt geld en creëert een eenheid in uitingen richting de toerist.

Denk bijvoorbeeld aan de Bosch500-stichting. Deze ondersteunt, regelt en promoot het grootse programma dat in ‘s-Hertogenbosch wordt neergezet rondom het 500e sterfjaar van Jheronimus Bosch. De manifestatie belooft veel buitenlandse toeristen te trekken. Diverse ondernemers en organisaties sponsoren daarom de overkoepelende organisatie en nemen de Jheronimus Bosch-activiteiten mee in hun eigen uitingen, waardoor er eenheid en bekendheid ontstaat. Gebiedspromotie leidt tot nieuwe gasten bij lokale bedrijven.

(Her)ken verschillende nationaliteiten

We kennen allemaal die marktverkopers op Zuid-Europese boulevards: ‘allemachtig-tachtig-prachtig’. Hoe irritant dit soms ook mag zijn; het werkt. Je hoeft geen woord te spreken als en ze herkennen je nationaliteit. Het maakt dat je onderdeel bent van een groep, die in dit land met open armen wordt verwelkomd. Zonder dat je het doorhebt wordt hier feilloos op ingespeeld. Probeer als Nederlandse ondernemer ook je buitenlandse gast aan te voelen. Pik de Fransoos eruit en zorg voor een glimlach door een vriendelijk ‘Au Revoir’. Weet dat de Engelsman een goed café belangrijk vindt en de Italiaan nooit cappuccino drinkt na 11.00 uur.

Meer informatie over VVV Noordoost-Brabant:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!