Hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich thuis voelen in jouw webshop?

  • Zakelijke dienstverlening

Heb je een fysieke winkel, dan kun je deze zo inrichten dat je bezoekers zich er écht welkom voelen. Maar hoe doe je dat met een webshop? Kun je deze ook de sfeer meegeven die ervoor zorgt dat bezoekers zich er prettig voelen, en er graag nog eens terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich thuis voelen in jouw webshop?

Een fysieke winkel inrichten is lastig. Althans: als je het echt goed wilt doen. De boel moet namelijk precies kloppen om dat plaatje neer te zetten, die sfeer te creëren, die jij in gedachten had, en die ervoor zorgt dat je doelgroep zich er perfect thuis voelt.

Van de grote lijnen tot de details

Het begint bij de grote lijnen, denk aan de soort en kleur vloer en wanden. Ga je voor licht en ruimtelijk, of juist voor warm en knus? Ook de juiste verlichting speelt hierbij een grote rol: een knusse warme winkel met felle verlichting, is net als een bruine kroeg met TL-balken: het klopt niet. Ook de plekken waarop je de koopwaar uitstalt zijn van groot belang. Ga je voor een ruime, overzichtelijke opstelling? Of wil je liever dat je bezoekers op ontdekkingsreis gaan, en richt je de boel zo in dat ze als vanzelf rond gaan lopen, en van alles tegen het lijf lopen?

Hoe doe je dat online?

Eigenlijk moet je al deze vragen ook beantwoorden in het geval van een webshop. Ga je voor een strakke, lichte site? Eentje waarop mensen binnen een paar muisklikken precies kunnen vinden wat ze zoeken, en vanaf daar weer snel naar de kassa kunnen doorklikken om af te rekenen? Of ga je voor een gezellige sfeer, met een wat minder strakke uitstraling en navigatie, die mensen uitnodigt lekker rond te kijken? Dit zijn belangrijke vragen om te beantwoorden, omdat zij de sfeer van je winkel voor een heel groot deel bepalen.

Wat de sfeer in en rondom je webshop ook kan beïnvloeden, is de bereikbaarheid ervan. Je vindt het niet leuk om tijdens de reguliere openingstijden voor een dichte deur te staan bij een fysieke winkel: je mag ervan uitgaan dat hij open is, en als je dan voor niks bent gekomen voel je je bijna afgewezen als klant. Dit geldt ook voor webshops, met als groot verschil dat de openingstijden hier op zijn zachtst gezegd vrij ruim zijn: een online shop moet 24 uur per dag bereikbaar zijn. Dat kun je bereiken door te kiezen voor goede webshop hosting, een hostingbedrijf dat ervoor zorgt dat jouw shop (vrijwel) altijd perfect te bereiken valt. Kies voor een hoster die ervaring heeft met het softwarepakket van jouw shop, bijvoorbeeld Magento webhosting, om ervoor te zorgen dat zij je zo goed mogelijk kunnen helpen. Ook online is voor een dichte winkeldeur komen te staan namelijk precies wat je je klanten niet aan wilt doen.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!