Met een bewaakte huisstijl mensen on- en offline verrassen

  • Zakelijke dienstverlening

Nu het aantal mogelijkheden op het gebied van online communicatie oneindig lijkt, zou je haast denken dat offline communicatie aan belang inlevert. Reclamebureau Sophieso uit de regio Eindhoven ziet dat mensen juist ook graag verrast worden door originele, tastbare invalshoeken.

Met een bewaakte huisstijl mensen on- en offline verrassen

“Onze klanten willen geholpen worden met een uiting die blijft hangen in het hoofd van de ontvanger.” Grafisch vormgever Sophie Verbers benadrukt dat het bewaken van de huisstijl in alle uitingen de grootste prioriteit heeft. “Dat geldt voor online en offline: Het totaalplaatje moet kloppen.”

Breng iets teweeg

Een bureau zoals dat van Verbers verdiept zich vooraf uitvoerig in het onderwerp dat de klant over de bühne wil brengen. De hulpvraag komt namelijk vanuit verschillende branches. Het reclamebureau daagt klanten uit om stil te staan bij grafische uitingen waar in eerste instantie helemaal niet aan was gedacht. “Mogelijkheden nemen snel toe, online maar ook offline. Het is zonde als je die niet benut. Het gaat er om dat je iets teweegbrengt bij de ontvanger. Zo maakten we onlangs een uitnodiging voor een bedrijf, in de vorm van een lp. De hoes was de envelop. Dat zijn echt mooie binnenkomers."

Herkenbaarheid

Bedrijven waarbij het totaalplaatje klopt, zijn herkenbaar voor de ontvanger. Dat maakt het juist zo belangrijk de huisstijl te bewaken. Sophieso let daar ook op bij het maken van animatievideo’s. “Animatievideo’s zijn een interessante manier voor bedrijven om klanten te benaderen. Ook op intern niveau biedt het mogelijkheden, bijvoorbeeld als instructie voor personeel. Animaties zijn een heel toegankelijke manier om tekst en uitleg te geven.” Kiest een bedrijf voor zo’n animatie, dan wordt de klant van a-tot-z bij het proces betrokken. Door samen te gaan zitten, achterhalen Verbers en haar collega’s waar de vraag van de klant precies ligt. “Dankzij het één-op-één contact is het vaak niet nodig, maar toch is het raadzaam om altijd één correctieronde aan te houden. Tijdens zo’n correctieronde kan de klant op de laatste punten wijzen die voor hem of haar nog van belang zijn. Wordt de stijl vervolgens consequent bewaakt, dan kan de nieuwe uiting jarenlang mee.” Het bewaken van de huisstijl gebeurt ook voor bedrijven die al decennia lang bestaan. Sophieso geeft verouderde producten een vernieuwend jasje waardoor ze toch herkenbaar blijven voor de klant.

Verbers wil blijven verrassen, of het nu om online of offline uitingen gaat. “Op het moment dat een klant bij ons aanklopt met een vraag, kijken we samen hoe we het beste kunnen visualiseren. Het eindresultaat moet creatief zijn en het doel van de klant goed in kaart brengen. Dat kan met een animatievideo, maar ook met een brochure of aan de hand van een online campagne.”

Alles-onder-een-dak

De mogelijkheden om online en offline communicatie niet alleen los te benutten, maar ook met elkaar te combineren, maakt dat bedrijven het totaalplaatje steeds belangrijker zijn gaan vinden. Verbers merkt in haar werk dat klanten het complete pakket graag uit handen geven. “Het alles-onder-een-dak principe wordt gewaardeerd.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over SOPHIESO:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!