ODG helpt ondernemers om bedrijfsprocessen te optimaliseren

  • Technologie

Het omarmen van technologie staat bij Onderweegs & De Groot Accountants en Adviseurs (ODG), met vestigingen in Barneveld, Ermelo, Hattem en Lunteren, hoog in het vaandel. ‘Wij bezitten een gezonde nieuwsgierigheid naar de nieuwste technologische snufjes.'

ODG helpt ondernemers om bedrijfsprocessen te optimaliseren

'Daardoor kunnen wij continu nieuwe tools introduceren om onze klanten beter te ondersteunen, te adviseren en voornamelijk te ontzorgen’, vertelt Daniël Landman van ODG.

Bij ODG wordt gewerkt volgens de zogenaamde best-of-breed-strategie. Landman: ‘Daarbij kijken we samen met de klant naar de processen binnen de organisatie. Deze evalueren wij vervolgens met als doel om te zien of er kwalitatieve verbeteringen mogelijk zijn, of doorlooptijden verkort kunnen worden en of kosten teruggebracht kunnen worden. Als dit zo is, maken we samen met onze klant een plan van aanpak. Hierin wordt de verwachte tijd van de implementatie begroot. Is het budget en geplande tijd toereikend, dan wordt de keuze gemaakt of we verder gaan met het traject.’

Administratief werk

Landman benadrukt dat ODG altijd probeert om voor haar klanten de best mogelijke software ter beschikking te stellen. ‘Doordat processen verkort worden, levert dit direct tijdwinst op. Daarnaast wordt de kwaliteit van het proces ook verbeterd.’ Een mooi voorbeeld is een klant, die naast zijn normale baan nog een webshop runt. ‘Deze ondernemer maakt zelf nog facturen in Excel en verzendt deze als PDF via e-mail naar de klant. Daarna wordt de factuur uitgeprint en opgeslagen in de openstaande debiteurenmap. Als blijkt dat betaling van de factuur uitblijft, stuurt de ondernemer zelf een e-mail als betalingsherinnering totdat de factuur betaald wordt. Eenmaal per kwartaal verwerkt de klant de administratie voor de omzetbelasting. Dat gaat allemaal goed, tot het moment dat de webshop begint te groeien en ook het administratieve werk toeneemt. Voor de klant is dit nauwelijks nog te combineren met zijn normale baan. Maar iemand in dienst nemen is niet rendabel, dus vraagt hij ODG of wij een aantal administratieve taken op ons willen nemen.’

Automatiseren

Op dat moment gaat ODG met deze ondernemer in gesprek. Landman: ‘Wij hebben vervolgens de processen en de software die hij gebruikt geïnventariseerd. Al snel bleek dat hij niet op de hoogte is van de mogelijkheden om zijn verkoopproces grotendeels te automatiseren. Daarop zijn wij aan de slag gegaan om een aantal processen te optimaliseren. Zo is een koppeling tot stand gebracht met een facturatiepakket, waardoor alle verkopen voortaan op een centrale plek plaatsvinden. De facturen kunnen bovendien met een iDeal link verstuurd worden, waardoor de betalingstermijn flink wordt verkort. Ook kunnen de openstaande debiteuren vanaf een centrale plek beheerd worden. Daarnaast kan de klant nu zelfs met zijn smartphone betalingsherinneringen versturen. Hij kan nu in een handomdraai facturen maken en betalingsherinneringen versturen. Doordat alles geautomatiseerd is, is de kans op fouten bovendien vrijwel nihil. Deze implementatie geeft de ondernemer behalve een hoop tijdwinst ook veel rust. Welke ondernemer wil dat nu niet?’

Benieuwd wat ODG voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek om de mogelijkheden door te nemen.

Auteur: 

Meer informatie over ONDERWEEGS & DE GROOT ACCOUNTANTS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!