Ondernemen bij de zuiderburen, moeilijker dan je dacht?

  • Zakelijke dienstverlening

Op 23 mei organiseert de KVK samen met de gemeente Breda en Vlaamse partners de Vlaams-Nederlandse handelsdag in Breda. Voor ons de ideale reden om te bekijken hoe en waar je als Nederlandse ondernemer kunt scoren in België. Het kan een opstap naar internationaal ondernemen zijn.

Ondernemen bij de zuiderburen, moeilijker dan je dacht?

Het land is dan ook, na Duitsland, onze belangrijkste handelspartner, we delen een lange geschiedenis en we spreken, althans deels, dezelfde taal. Maar vergis je niet, de bedrijfscultuur kan erg anders zijn! We zetten wat punten op een rij om je alvast warm te maken voor de Vlaams-Nederlandse handelsdag op 23 mei.

Valse vrienden of partners voor het leven?

In 2016 schreef de “Nederbelg” Evert van Wijk het boek Valse Vrienden, waarin hij zijn ervaringen van 25 jaar wonen en werken als Nederlander in Vlaanderen deelt. Zijn punt is dat de Belg de Nederlander, van nature uit, niet vertrouwt. Hij legt dan ook haarfijn uit hoe veel Nederlanders Vlaanderen zelfgenoegzaam als een soort extra – achtergebleven maar vriendelijke – provincie zien. Hierdoor behandelen we onze zuiderburen dan ook wat stiefmoederlijk in het zakendoen. Dat is ook wat Thomas van Vliet van de Rijksdienst Ondernemend Nederland stelt: veel Nederlandse ondernemers denken over België “Dat doen we wel even”. Echter, wil je zakendoen in België, verkoop het vel van de beer dan niet voor hij geschoten is. Belgen zijn niet zo direct als Nederlanders dat vaak zijn. Ze zijn, daarentegen, mede door de ingewikkelde federale structuur en geschiedenis van het land, geboren compromissensluiters. Belgen houden ook liever wat afstand, tutoyeren of aanspreken met de voornaam bij een eerste meeting is minder gangbaar dan je zou denken. Anders dan in Nederland worden opzichtige stropdassen bijvoorbeeld niet als leuk gezien, maar als schreeuwerig en vervelend.

Vlamingen zullen je ook doorgaans niet in je gezicht zeggen waar het op staat. Een Nederlander kan dus denken dat een Vlaming gewoon beleefd is, maar volgens Van Wijk laat de Belg gewoon het achterste van zijn of haar tong niet zien. Open communicatie is in Vlaanderen dan ook veel minder de trend. Het kan dus best zijn dat je gesprekspartner helemaal niet zo onder de indruk is van je zakenvoorstel, maar dit tijdens het gesprek niet zal tonen. Bovendien hebben de meeste bedrijven in België nog steeds een veel hiërarchischere structuur dan in Nederland. Zodra je een voorstel aan je salescontact overgedragen hebt, moet die daarna vaak door de hele mangel van het bedrijf, helemaal tot aan de top, voordat er ook maar enige actie kan worden ondernomen. Geduld is dus de boodschap, in elk opzicht: Belgen komen doorgaans 5 à 10 minuten te laat op een meeting. In 2017 zei Caroline Schauvlieger van de Nederlandse ambassade in Brussel het volgende: “Wij willen direct ter zake. Belgen hebben niet zo'n haast. Ga praten, stuur je folder, pak nóg eens de telefoon.” Aangezien je voorstel het hele bedrijf door moet en dus vaak gelezen zal worden, kan een klassieke glossy brochure laten drukken bij een aanbieder als print24 blijk geven van professionalisme en je een voetje voor geven in België. Geduld loont, want zo blijkt uit ervaringsbundel “Het gaat hier net even anders” van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, dat als je eenmaal een Belg als partner hebt, dit voor het leven is.

Waar liggen de kansen?

Volgens Thomas van Vliet is de Belgische consument erg kwaliteitsbewust. Hier ligt dus een kans, want biologische en gezonde producten zijn in trek bij ons zuiderburen. Daarnaast, waar Nederland een eigen bloeiende e-commerce industrie heeft, ligt dat in België wel even anders. In 2018 werd geschat dat 70 procent van de Belgische online aankopen via buitenlandse websites verliepen. Echter, de situatie kantelt momenteel in België. In 2017 kwam er een nieuwe wetgeving die werken in distributiecentra in België flexibeler maakte; tot die tijd was nachtwerk in die centra bijvoorbeeld verboden, wat een vlotte levering in de weg stond. Hierdoor werd het ook in België mogelijk om vandaag te bestellen en morgen het product geleverd te krijgen vanuit een lokaal distributiecentrum. Daardoor wordt het interessant voor Nederlandse online aanbieders om zich nu ook in België te vestigen of een Belgische partner te zoeken en zich de verzendingen vanuit Nederland te besparen. België had in 2017 dan ook de grootste groei van Europa in de e-commerce met maar liefst 13,4 procent. Aangezien veel Belgische bedrijven wat conservatiever zijn, is dit een uitgelezen kans voor Nederlandse bedrijven die de IT-structuur achter online shops aanbieden.

Steun en informatie

Het mag dus duidelijk zijn dat het niet altijd makkelijk is om een brug met het zuiden te slaan. De Nederlandse ambassade in België is een goed aanknooppunt als je in België wilt ondernemen. Matchmaking is erg belangrijk; meteen de juiste partner vinden zal je heel wat tijd besparen en zo hoef je niet iedere keer opnieuw de ingewikkelde Belgische bedrijfsstructuur door. Ook het project Crossroads2 van de Interregionale samenwerking Zuid-Nederland-Vlaanderen, waar we vorig jaar al eens over schreven, kan een springplank zijn. Zij richten zich immers niet alleen specifiek op matchmaking maar je kan via hen ook subsidies aanvragen voor innovatieprojecten of haalbaarheidsstudies. Matchmaking staat tevens centraal op 23 mei in Breda. Daarnaast zet het programma sterk in op e-commerce en op marktentree, de hierboven genoemde onderwerpen zullen dus zeker aan bod komen. Is je interesse gewekt? Inschrijven kun je hier doen en kost 50 euro. De dag start om 11:30 uur en duurt tot 18:00 uur.

Meer informatie over Kamer van Koophandel Kantoor Breda:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!