Ondernemers experimenteren met nieuw benzinebeleid

  • Automotive

Door een samenloop van omstandigheden is de manier waarop bedrijven met brandstofverbruik omgaan de laatste jaren drastisch veranderd. Ondernemers zoeken steeds vaker oplossingen om brandstofkosten terug te dringen.

Ondernemers experimenteren met nieuw benzinebeleid

Allereerst heeft de economische crisis ervoor gezorgd dat ondernemingen nog veel meer dan vroeger proberen geldverspilling tot een minimum te beperken. Daarbij zijn steeds meer beleidsbepalers binnen ondernemingen zich bewust van het morele belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij wordt gestreefd het milieu zo min mogelijk te belasten.

Milieuvriendelijke auto's

De stijgende interesse in milieuvriendelijke auto’s (uit een onderzoek dat onlangs door KPMG werd gepubliceerd bleek dat voor negentig procent van de topmanagers zuinigheid het belangrijkste aspect is waarop wordt gelet bij het aanschaffen van bedrijfsauto’s) lijkt een direct gevolg te zijn van deze ontwikkelingen. Steeds meer ondernemers kiezen voor een hybrid of een kleine auto voor zichzelf en voor hun personeel om zo de CO2-uitstoot en kosten van het brandstofverbruik van hun wagenpark te verlagen.

Goedkoper tanken

Een andere interessante ontwikkeling op dit gebied is een initiatief van Leaseplan, waarbij werknemers met een tankpas worden gestimuleerd om op zoek te gaan naar goedkopere tankstations. Uit een onderzoek onder ANWB-leden bleek vorige week dat veel bestuurders pompstations langs rijks- en snelwegen mijden en liever de bebouwde kom in gaan om te tanken, omdat de benzinepompen daar goedkoper zijn. Bestuurders met een auto en een tankpas van de zaak zijn hier vaak minder toe bereid, omdat het verschil in prijs niet in de eigen portemonnee bemerkt wordt. Het nieuwe initiatief tracht daar verandering in te brengen.

Brandstofprijzen

Ondernemers die dit plan in de praktijk brengen proberen hun werknemers te stimuleren om toch te letten op brandstofprijzen bij het tanken door het personeel nu en dan te belonen voor het besparen van bedrijfsgeld, bijvoorbeeld door middel van cadeaus. Of het initiatief effect sorteert valt nog te bezien, maar het feit dat zowel bedrijven als personeelsleden er voordeel bij hebben zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het succes van het plan.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!