Online zichtbaar zijn, de laatste veranderingen op het gebied van linkbuilding

  • Technologie

Er is in het afgelopen jaar een hoop veranderd bij Google, wat veel impact had in de linkbuilding wereld. Het was een spannend jaar met veel updates. Wat betekent dit voor 2020?

Online zichtbaar zijn, de laatste veranderingen op het gebied van linkbuilding

Er is in het afgelopen jaar een hoop veranderd bij Google, wat veel impact had in de linkbuilding wereld. Het was een spannend jaar met veel updates. Wat betekent dit voor 2020?

De nieuwe no follow regels

Eén van de grote veranderingen, waren de nieuwe regels die Google in september introduceerde. Er waren nu nieuwe no follow regels. Kortgezegd zijn er twee markeringen bijgekomen voor no follow links: een ‘sponsored’ tag voor links die gesponsord zijn, en user generated content krijgt de tag ‘ugc’.

Wat houdt dit in? Nu veel platformen de nieuwe tags gebruiken, kan dit effect hebben op al bestaande links. Veel historische links worden namelijk ook voorzien van de nieuwe tags. Zorgt dit voor een verminderde waarde van een bestaand linkprofiel? Dat is maar net de vraag. Wel kan het ook een stuk lastiger worden om do follow links te krijgen vanuit content. Het is belangrijk dat we dit samen in de gaten houden, want het kan grote gevolgen met zich mee brengen.

Dit hangt voornamelijk af van Google zelf en de mate waarop zij de regels naleven. Na de laatste Google E-A-T updates bijvoorbeeld, verloren sommige platformen de helft van hun traffic omdat ze een lage E-A-T factor hadden. Als Google van plan is om de nieuwe no follow regels net zo streng na te leven, worden sommige dingen enorm vermoeilijkt.

Handmatige penalty’s

Het krijgen van een penalty is zeldzaam en de kans dat je er een krijgt is klein. Het heeft weinig effect op jouw website, maar de waarde van inkomende links naar jouw site wordt lager. De afgelopen periode deelde Google verschillende handmatige penalty’s uit aan Engelse blogs. Gaat Google dit meer doen, of was het eenmalig? Moet je hier rekening mee houden als je een linkprofiel opbouwt? De kans dat Google dit vaker gaat doen, lijkt niet heel groot. Waarschijnlijk wilde Google vooral angst zaaien, wat ze ook gelukt is. Toch is er tot nu toe weinig reden tot paniek.

Links met waarde

De focus ligt dit jaar voornamelijk op het genereren van links met voldoende waarde. Hoe doe je dit nu, aangezien het steeds uitdagender wordt om grote aantallen backlinks te genereren? Maak gebruik van bijvoorbeeld onderzoek informatie. Plaats kwalitatieve on-site content en verkrijg op een natuurlijke manier links. Start eigen platformen en realiseer op die manier kwalitatieve links naar jouw eigen website. Doe je aan linkbuilding in Frankrijk of Duitsland dan is dit ook de perfecte manier.

Een hogere E-A-T factor is te verkrijgen door middel van kwalitatieve backlinks. Voeg trust links toe aan extern geplaatste content, of plaats outbound trust links bij je content. Als laatste verhoog je je autoriteit door bijvoorbeeld links vanuit brancheorganisaties en overheidsorganisaties te genereren.

2020 wordt al met al een interessant jaar. Wij houden het goed in de gaten. Jij ook?

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!