Snel en betaalbaar exportdocumenten opstellen met YourCustoms

  • Zakelijke dienstverlening

Enige maanden terug is een nieuw initiatief gestart, dat het Nederlandse exporteurs makkelijk maakt om zelf exportdocumenten voor te bereiden. De online tool is voor zowel grote als kleinere bedrijven een handige en kostenbesparende uitkomst.

Snel en betaalbaar exportdocumenten opstellen met YourCustoms

Bedenker van deze nieuwe service is Benny van Laerhoven, directeur van WA Customs en geen onbekende voor het RegioinBedrijf netwerk. Zijn bedrijf ondersteunt organisaties bij de papierwinkel die komt kijken bij internationale transporten buiten Europa. De dienstverlener ondersteunt klanten graag actief maar dat is niet altijd nodig, geeft de praktijk aan. “Daarom hebben we nu YourCustoms opgezet”, vertelt Benny.

Nieuwe klanten

De nieuwe dienst richt zich niet zo zeer op de klanten die al van de diensten van Van Laerhoven gebruikt maakten, licht hij toe; “Die zijn vaak op zoek naar actieve ondersteuning. YourCustoms is juist bedoeld voor bedrijven die hun exportdocumenten zelf zo veel mogelijk in orde willen maken.” Het is een online systeem, dat handmatig is in te vullen maar tevens gekoppeld kan worden aan de automatisering van een bedrijf. Benny: “Dat scheelt nog meer werk. Al opgeslagen informatie hoeft niet nogmaals te worden ingevoerd. Het scheelt dus tijd en kosten. Het is een kleine, éénmalige investering om dat door ons te laten instellen maar die verdient zich al snel terug bij bedrijven die veel handel versturen.”

Natuurlijk moeten de via de YourCustoms ingevulde formulieren nog wel verder verwerkt worden. Daarvoor is een fee ingesteld vanaf €12,50 per document. Dat bedrag geldt als het één goederencode betreft, vertelt de directeur. “We hebben logischerwijs ook meer werk als er extra codes bij komen.” 

Dynamisch meedenken

De nieuwe online dienst is pas recentelijk geïntroduceerd maar er wordt nu al weer gekeken naar uitbreiding van de mogelijkheden, zoals het opstellen van oorsprongsdocumenten. Voor de leken onder ons: deze documenten waarmee de oorsprong van goederen en grondstoffen kan worden aangetoond, moeten digitaal worden aangevraagd bij de Kamer van Koophandel. Met deze formulieren kunnen de ontvangers goederen eenvoudiger en/of goedkoper importeren. “We willen kijken in hoeverre input te combineren is bij het opstellen van verschillende formulieren”, legt Benny uit. “Dat scheelt opnieuw werk, tijd en kosten.”

Positieve geluiden

Inmiddels zijn er al een aantal bedrijven enige tijd gebruiker van de YourCustoms tool en hun bevindingen zijn positief, meldt de bedenker tevreden. “We kunnen deze dienst dus met een gerust hart uit gaan rollen nu en onder de aandacht brengen, onder meer via RegioinBedrijf. Omdat het nieuw is, hebben sommige klanten nog wel wat ondersteuning nodig maar anderen pakken het meteen helemaal zelf op. Waar nodig springen we natuurlijk nog even bij, al is uiteindelijk de bedoeling dat men het zo snel mogelijk zelf kan. Daar zijn de tarieven ook op gebaseerd.” Wel geeft hij aan zowel intern als extern de ontwikkelingen zeer nauw te blijven volgen. De softwarematige mogelijkheden moeten vanzelfsprekend blijven aansluiten bij de praktijk en de werkomgevingen van klanten die dit willen koppelen aan hun processen. Die uitdaging blijft.

Auteur: Hans-Jorg van Broekhoven

Meer informatie over WA CUSTOMS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!