Snellere levertijden met Quick Response Manufacturing

  • Industrie

We zijn zo gewend aan traditionele afdelingen, het is spannend én moeilijk om daar verandering in aan te brengen. Maar wil je in de huidige economie bestaansrecht houden, dan moet je flexibel en wendbaar zijn en dus dúrven om door die zure appel heen te bijten.

Snellere levertijden met Quick Response Manufacturing

Van traditionele afdelingen naar Q-Roc’s

QRM is een strategie die de doorlooptijd van productieprocessen verkort en de flexibiliteit van een organisatie vergroot. Bij deze strategie worden mensen van alle disciplines betrokken en uitgedaagd om buiten hun afdelingen te kijken. Dus geen traditionele afdelingen meer, maar multifunctionele teams, zogenaamde Q-Roc’s (Quick Reponse Office Cells). Het woord ‘office’ verraad het al, de teams zitten bij elkaar op kantoor. Vaak willen we onze doorlooptijd versnellen in het productieproces, maar juist op kantoor is veel winst te behalen. Dat is een andere manier van denken.

Van denken in ‘kosten’ naar denken in ‘tijd’

QRM past vooral bij productiebedrijven die veel verschillende orders hebben. Klanten willen geen voorraden meer. Ze willen kleinere series, snellere levertijden en dezelfde hoge kwaliteit tegen een lagere prijs. Om te voorkomen dat klanten naar het buitenland gaan voor hun productieprocessen zul je dus mee moeten groeien in flexibiliteit en wendbaarheid. Van oudsher zijn we gewend om in ‘efficiency’ te denken. Als je seriematig werkt kan dat, maar heb je een bedrijf dat iedere dag andere orders draait, dan moet je in ‘tijd’ gaan denken in plaats van ‘kosten’. Uiteindelijk levert het geld op.

QRM verkort doorlooptijden

QRM verkort doorlooptijden van productieprocessen, maar ook van bijvoorbeeld offertes. Gewoon omdat het team samenwerkt, dicht bij elkaar zit en daardoor snel kan schakelen. De QRM strategie heeft nog meer voordelen:

  • De klant heeft altijd dezelfde contactpersoon;
  • Binnen het team heb je veel ervaringen uit het verleden, want je bediend met jouw team dezelfde klantengroep. Je bouwt dus écht een relatie op met je klant;
  • Medewerkers voelen zich meer verantwoordelijk (eigenaarschap);
  • Als er problemen zijn, kun je direct schakelen met je teamleden;
  • Korte communicatielijnen;
  • Je borgt de kennis die nodig is voor die specifieke klant(groep);
  • Teamleden kunnen elkaars werk makkelijker overnemen door cross-training.

Door cross-training kan bijvoorbeeld de medewerker werkvoorbereiding leren hoe hij het werk van de calculator of engineer over kan nemen bij ziekte of verlof. Hierdoor kunnen werkprocessen gewoon doorgaan.

Hard skills en soft skills

Wil je met QRM starten? Volg dan de volgende stappen:

  • Maak klantgroepen: voeg soortgelijke klanten met identieke vragen of productieprocessen samen;
  • Bekijk welke disciplines je nodig hebt voor welke klantgroep;
  • Zet medewerkers met die disciplines (hard skills) bij elkaar in een team. Bijv. calculatie, engineering, inkoop, administratie en werkvoorbereiding;
  • Let op: Houd rekening met de soft skills van je medewerkers. Zet de juiste karakters bij elkaar anders werkt het niet. De soft skills zijn eigenlijk nog belangrijker dan de hard skills, want teamleden moeten nauw samenwerken, hebben evenveel verantwoordelijkheid én moeten elkaar aan durven spreken.

QRM succesvol bij Heurkens & Van Veluw

Heurkens & Van Veluw uit Oss is specialist in RVS plaat- en constructiewerk. Sinds 2009 passen zij de QRM strategie toe en met succes. De gemiddelde doorlooptijd van productieprocessen is met 35-40% verkort en de doorlooptijd van offertes is van drie dagen naar een halve dag terug gebracht. Minder tijdverlies, snellere levertijden en dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs bij de klant. “We moesten er even aan wennen, maar het levert nu zoveel meerwaarde op. De klant heeft een hogere tevredenheid en het personeel voelt zich meer betrokken en uitgedaagd. Een win-win situatie.”, aldus Manfred van Kalkeren, directeur Heurkens & Van Veluw.

Auteur: Olga Heeren, Communicatiebureau REDACT

Meer informatie over HEURKENS & VAN VELUW B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!