Talentontwikkeling bij logistieke medewerkers hard nodig

  • Logistiek & Vervoer

Ook in de logistieke sector moeten vanwege bezuinigingen en budgetkortingen organisaties meer werk verrichten met minder mensen. Daarom is het van belang om logistieke medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Talentontwikkeling bij logistieke medewerkers hard nodig

In de logistiek volgen allerlei belangrijke ontwikkelingen elkaar ook nog eens razendsnel op. Ik heb het dan niet alleen over de veranderingen door het overweldigende succes van e-commerce, waardoor logistieke processen totaal anders ingericht moeten worden. Denk ook aan de grote technologische veranderingen op het gebied van automatisering in de logistiek. Naast deze ontwikkelingen zijn logistieke organisaties altijd bezig zich te onderscheiden van hun concurrentie en het verbeteren van de dienstverlening. Van de uitvoerende logistiek medewerkers wordt verwacht dat ze al deze ontwikkelingen zelf bij kunnen houden, mee veranderen en hun werk nog efficiënter uitvoeren. Maar is dat realistisch?

Ondersteun uitvoerende medewerkers in hun ontwikkeling

Ik vind dat uitvoerende medewerkers recht hebben op ondersteuning bij deze veranderingen en zich verder moeten kunnen ontwikkelen. In de praktijk zie ik dat werkgevers de ontwikkeling van hogeropgeleide medewerkers als normaal en ‘logisch’ zien. Deze medewerkers vragen zelf ook om een bepaalde opleiding of cursus en geven daarbij duidelijk aan welke meerwaarde dat voor henzelf en het bedrijf biedt. Bij lager opgeleide medewerkers ligt dat meestal anders. Omdat zij vaak minder ervaring hebben in de schoolbanken, kunnen ze sceptisch of onzeker zijn over hun ontwikkelingsmogelijkheden. Daarom vragen ze er zelf nauwelijks om. Daar komt bij dat werkgevers het nut er niet altijd van inzien en dat is erg zonde!

Nieuwe vaardigheden zorgen voor betere dienstverlening

De praktijk laat zien dat de meerwaarde van de ontwikkeling van uitvoerende medewerkers juist erg groot is. Wanneer ze bijvoorbeeld meer leren over wie de klanten van hun bedrijf zijn en waar die klanten behoefte aan hebben, kunnen ze hun dienstverlening naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Ook is het voor medewerkers nuttig om bewuster om te gaan met hun werkzaamheden en hun collega’s. Op die manier leren ze zich flexibel op te stellen in hun werk, waardoor klanten sneller bediend kunnen worden.  Uit een recent marktrapportvan Transport en Logistiek Nederland blijkt dat de ‘people skills’ van logistieke medewerkers meer bepalend zijn voor de klanttevredenheid dan ooit tevoren. En daar kunnen medewerkers op getraind worden.

4 tips voor talentontwikkeling

Hoe pak je talentontwikkeling als (HR)manager van logistiek medewerkers nu concreet aan?

  1. Denk eerst goed na over wat je met het opleidings- of ontwikkelingstraject wilt bereiken. Welke resultaten moet het opleveren voor de werknemer en de organisatie? Welke korte en lange termijndoelen stel je?
  2. Ga een persoonlijk gesprek aan met je medewerkers. Ik merk in mijn werk geregeld dat lager opgeleide mensen onzeker zijn over het volgen van een ontwikkelingstraject en soms weerstand bieden. Tijdens een persoonlijk gesprek kunnen medewerkers  aangeven wat zij zelf zouden willen ontwikkelen en waar zij behoefte aan hebben.
  3. Als je besluit je medewerkers een opleidings- of ontwikkelingstraject te laten volgen, kijk dan goed naar de uitvoering van zo’n traject. Ervaring leert dat weinig uitvoerende medewerkers zitten te wachten op lange studiedagen of uitgebreid in de boeken willen duiken. Daarom boekt een blended learning methode vaak het beste resultaat. Ik zou een mix adviseren waarin veel aandacht wordt besteed aan training on the job, werkgerelateerde opdrachten en praktische online leermethoden, zodat deelnemers in hun eigen tempo een opleiding of cursus kunnen volgen die ze direct tijdens hun werkzaamheden kunnen toepassen.
  4. Betrek de teamleiders bij het opleidings-of ontwikkeltraject. Hun rol  binnen de ontwikkeling van medewerkers is cruciaal. Zij kunnen medewerkers stimuleren om het beste uit zichzelf te halen en door samenwerking met collega’s hun lerend vermogen te verbeteren.

Wanneer (HR-)managers op deze manier aandacht besteden aan de ontwikkeling van hun uitvoerende medewerkers, verwacht ik dat dit voordeel oplevert voor zowel de medewerker als de organisatie. Zo zijn organisaties beter bestand tegen de vele ontwikkelingen van nu en in de toekomst!

Deze ondernemerstip is geschreven door Willemijn van Groen, Productmanager Opleiding & Ontwikkeling bij P3transfer.
Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!