Van innovatief idee naar succesvol product: 4 adviezen

  • Regionale ontwikkeling

Noord-Brabant kent veel innovatieve startups. Veel enthousiaste ondernemers denken echter onvoldoende na over het aan de man brengen van hun product. Met een degelijk businessplan – mét de input van (beoogde) klanten – vergroot je je kansen op financiering en een succesvolle vermarkting van je product aanzienlijk.

Van innovatief idee naar succesvol product: 4 adviezen

Van administratie tot marketing, van fiscale aangelegenheden tot het vinden van financiering: startende ondernemers lopen tegen tal van uitdagingen aan. Vooral het vinden van financiering blijkt vaak een behoorlijke opgave. Bij nieuwe, innovatieve producten en diensten is het in de praktijk vaak lastig om financiers te vinden; zeker in deze tijd, waarin banken een stuk terughoudender zijn geworden bij het verstrekken van kredieten.

Van idee naar succesvol product

Directeur Huub Dormans van OndernemersLift+ geeft een aantal (onderling) samenhangende adviezen die je als startend ondernemer helpen om je innovatieve idee te vertalen naar een vermarktbaar product.

Zorg voor een winstgevend businessmodel

Dit klinkt als een open deur, maar veel ondernemers houden zich – zeker in de opstartfase – vooral bezig met hun idee of product. Daarbij vergeten ze na te denken over de vermarkting ervan. De belangrijkste vragen in dit verband voor een startend ondernemer: welk probleem los ik met mijn product of dienst op? Voor welke klanten doe ik dat? En via welke kanalen en tegen welke prijs? Er bestaan handige checklists en hulpmiddelen die je als ondernemer helpen bij het beantwoorden van dit soort vragen, zoals het Canvas Business Model.

Ga (en blijf) in gesprek met je klanten

Alleen als je klanten geïnteresseerd zijn en blijven in je product of dienst (en ervoor willen betalen), kan je bedrijf floreren. Des te verwonderlijker dat maar weinig starters structureel in gesprek gaan met diezelfde (beoogde) klanten. Zoek je klanten daarom op en praat zo open mogelijk met hen. Welk probleem kun jij met je product of dienst helpen oplossen? Dien je je product of dienst nog verder aan te passen, en hoe dan? Zijn je klanten bereid om jouw product of dienst voor de door jouw gewenste (winstgevende) prijs af te nemen? Dit soort klantgesprekken levert vaak hele nuttige informatie op waarmee je je product of dienst verder kunt aanscherpen.

Spreek de taal van de financier

Sinds de recente financiële/economische crisis financieren banken niet meer zo gemakkelijk. Lastig, ook omdat je als startend ondernemer in de cruciale beginfase wel kosten, maar nog geen omzet hebt. Toch bestaan er tal van andere financieringsmogelijkheden voor innovatieve startups, zoals crowdfunding en informals of private equity, en natuurlijk OndernemersLift+. Zorg er wel voor dat je de ‘taal’ van de financier spreekt: vertaal je idee naar financiële kengetallen (zoals kosten, winst, marge en omzet). Daaruit moet immers blijken of jouw bedrijf of idee op termijn voldoende winstgevend is. Uiteindelijk is dat het enige waarin de financier geïnteresseerd is. Als je deze zaken goed onderbouwd en paraat hebt, vergroot dat de kansen op financiering aanzienlijk.

Kom eens langs bij OndernemersLift+

OndernemersLift+ is een organisatie zonder winstoogmerk die innovatieve startups in Noordoost-Brabant ondersteunt, van idee tot succesvolle marktintroductie. Bij OndernemersLift+ kun je als innovatieve startend ondernemer in deze regio terecht voor onder meer financiering, of voor hulp bij een financieringsaanvraag bij een derde partij. OndernemersLift+ ondersteunt je bij het aanscherpen van je businessplan en verbindt je aan relevante ondernemers of kennisinstellingen (universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen).

Meer informatie over OndernemersLift+:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!