Van welke grote bedrijven kunnen we leren als het gaat om duurzaamheid?

  • Innovatie & MVO

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de strategie van bedrijven. Er zijn inmiddels dan ook al een groot aantal bedrijven die duurzaamheid ingebed hebben in de onderneming. Het gaat hier om grote bedrijven die als doel hebben om het klimaat zo min mogelijk schade toe te brengen.

Van welke grote bedrijven kunnen we leren als het gaat om duurzaamheid?

Of die een grote bijdrage leveren als het gaat om de overgang naar een duurzame economie. Er vinden jaarlijks door uiteenlopende organisaties beoordelingen plaats over de duurzaamheid van bedrijven. Bijvoorbeeld van Carbon Disclosure Project net als van Sustainable Brand Index. Bekijk hieronder de beoordeling en waardering van enkele Nederlandse grote bedrijven waar veel van te leren valt.

Toppers in Nederland met een A-score

Er vindt ieder jaar een presentatie plaats van een A-lijst met ondernemingen die vooruitstrevend zijn op het gebied van duurzaamheid. De A-lijst van Carbon Disclosure Project behelst internationale en Nederlandse bedrijven. BAM heeft als Nederlands bedrijf een positie op de A-lijst gekregen ten aanzien van hout als deelthema. Met betrekking tot waterveiligheid heeft Philips een A-score gekregen. De beoordeling van bedrijven vindt door CDP zowel plaats op duurzaam leiderschap als op transparantie. Ook KPN heeft een A-score gekregen als klimaatneutraal bedrijf.

KPN duurzaam als klimaatneutraal bedrijf

KPN is een van de grote bedrijven in Nederland die als duurzaam merk bekend staan. Het bedrijf is door overigens door Sustainable Brand Index in de telecomsector zelfs tot duurzaamste merk uitgeroepen. KPN heeft duurzaamheid al ruim tien jaar als onderdeel opgenomen in de bedrijfsstrategie. Zo is het bedrijf klimaatneutraal sinds 2015 en maakt het al nog langere tijd gebruik van groene stroom. Het streven is bovendien om over vijf jaar vrijwel helemaal circulair te zijn.
De energievoorziening is voor veel bedrijven qua duurzaamheid een belangrijk thema. Zo is van grote bedrijven te leren dat duurzame energie de toekomst heeft. Kleine bedrijven hebben ook de mogelijkheid om met duurzaam ondernemen te starten, bijvoorbeeld door zonnepanelen via BonGO Solar te laten installeren. In vergelijking met het niveau van CO2-uitstoot in 1990 dient volgens het klimaatakkoord van Parijs in 2020 de CO2-uitstoot 49% minder te zijn. Daarom is het ook zo belangrijk dat bedrijven verduurzamen.

Rabobank: duurzaamheid verankerd in bedrijf

Rabobank heeft zich de afgelopen jaren ingezet om duurzaamheid in de organisatie te verankeren. Dat gebeurt in alle geledingen. Zo biedt Rabobank de gelegenheid aan klanten om duurzame producten af te nemen. Bijvoorbeeld als het gaat om het verduurzamen van beleggingsportefeuilles of om huizen en bedrijven te verduurzamen. Het bedrijf levert bovendien een bijdrage om het klimaatdoel van Parijs te bereiken.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!