Vijf dashboards waarmee verkopers hun omzet kunnen verhogen

  • Technologie

Verkopers worden overspoeld met taken: afspraken regelen, telefoontjes plegen, presentaties voorbereiden en het halen van hun verkooptargets. Verkoopdashboards kunnen het leven van een verkoper een stukje gemakkelijker maken.

Vijf dashboards waarmee verkopers hun omzet kunnen verhogen

Zij zorgen er namelijk voor dat de verkoper een duidelijk beeld krijgt van hoe het er op dit moment voor staat met zijn of haar verkopen. Net als het dashboard in je auto, geven verkoopdashboards je namelijk de belangrijkste informatie die je nodig hebt. Bijvoorbeeld hoeveel je verkocht hebt en hoeveel openstaande verkopen er in je pipeline zitten.

De voordelen van een verkoopdashboard

Verkoopdashboards zijn nauwkeurige en onpartijdige indicatoren die je per dag laten zien hoe je presteert. Het gebruik ervan kent verschillende voordelen, namelijk:

  1. Inzicht in je doelstelling

    Met verkoopdashboards kun je kijken wat je nog moet doen om je doelstelling te behalen. Je kunt dus je voortgang beoordelen en eventueel bijsturen. De dashboards geven je een overzicht van de actuele stand van zaken en laten je zien op welke deals je je moet richten om je doelstelling te realiseren.
  2. Een 360°overzicht van je verkopen bekijken

    Je kunt je dashboards gebruiken om je verkoopinformatie van verschillende kanten te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld de voortgang van je verkoopprestaties bekijken door de verkopen van deze maand te vergelijken met die van de vorige maand of van dezelfde maand van vorig jaar. Tevens kun je checken welke activiteiten je voor deze en de volgende week hebt gepland en ze vergelijken met het aantal activiteiten dat je deze maand al hebt afgerond, om te kijken of je activiteitenlevel op het juiste niveau zit.
  3. In één oogopslag de voortgang van je verkopen in beeld brengen

    Dashboards zijn ideaal, omdat je meteen kunt zien hoe je verkopen ervoor staan. Oftewel, met een paar klikken tover je je verkoopcijfers tevoorschijn in de vorm van cirkeldiagrammen, staafdiagrammen of voor zichzelf sprekende cijfers.
  4. Je dashboards naar wens instellen

    Met een CRM oplossing kun je je dashboards personaliseren door een kopie te maken van een van de beschikbare dashboards en deze vervolgens aan te passen tot een product dat enkel laat zien wat jij wilt zien. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een andere taal, het aantal items dat getoond wordt en het instellen van een tijdsperiode.

Stimuleer je verkopen met deze vijf dashboards

Dashboards zijn veelzijdig, maar welk dashboard kan een verkoper het beste voor z'n dagelijks werk gebruiken om zijn target te halen? SuperOffice zette de vijf beste dashboards op een rij.

1. Het dashboard 'voorspellingen'

Iedereen die in de verkoop werkt, weet dat het een uitdaging is om elke maand je target te halen. Om je maandelijkse target te realiseren, moet je kijken naar wat je al verkocht hebt en naar het aantal verkoopkansen waar je nog mee bezig bent. Daarnaast wil je ook vooruitkijken, om er zeker van te zijn dat je genoeg gekwalificeerde leads hebt om de komende maand mee aan de slag te gaan. Het dashboard ‘voorspellingen’ laat je de volgende verkoopcijfers zien:

  1. Hoeveel je vorige maand hebt verkocht
  2. Hoeveel je deze maand al hebt verkocht
  3. Hoeveel verkoopkansen je nog open hebt staan
  4. Het totaalbedrag aan openstaande verkopen

Op dit type dashboard kun je ook de totaalwaarde zien van de leads waar je volgende maand mee aan de slag kunt. Je kunt precies zien hoeveel leads je hebt en welke totaalwaarde ze vertegenwoordigen. Het is een uitstekende indicator die je vertelt of je je kunt richten op het sluiten van de koop of dat je je beter kunt focussen op het zoeken van meer prospects

2. Het dashboard 'pipeline teller'

Als je op de snelweg rijdt, zie je op het dashboard van de auto hoe hard je rijdt. Je ziet meteen of je boven of onder de maximumsnelheid zit. In SuperOffice CRM kun je dat ook meteen zien. Het dashboard ‘pipeline’ geeft de snelheid van je pipeline weer als de totaalwaarde van de verkopen die in je pipeline zitten. Eén blik op dit getal is genoeg om te weten of dit genoeg is om je target voor deze maand te halen. Tevens kun je op dit dashboard zien hoeveel nieuwe verkoopkansen je deze maand hebt gecreëerd en wat de totaalwaarde is. Als je deze cijfers in de gaten houdt, weet je zeker dat je genoeg gekwalificeerde leads hebt toegevoegd om je pipeline voor deze en de komende maanden te vullen.

3. Het dashboard 'grootste aankomende verkopen'

Het klinkt erg cliché, maar het is echt zo: met grotere deals bereik je je targets sneller. Een dashboard dat focust op de grootste aankomende verkopen is dan ook niet overbodig te noemen. Het laat je de vijf grootste verkoopkansen zien die in de pipeline staan. De lijst wordt gerangschikt naar de grootte van de verkopen en laat je weten wanneer jij verwacht dat je klant een beslissing neemt. Zo weet je precies welke deals je prioriteit moet geven.

4. Het dashboard 'verkoopactiviteiten'

Een CRM systeem zorgt er helaas niet voor dat je pipeline elke maand weer gevuld is. Het is dus aan jou om de juiste balans te vinden tussen het sluiten van verkopen, het geven van presentaties en het genereren van nieuwe verkoopkansen, om volgende maand of volgend kwartaal je target te kunnen halen. Met het dashboard ‘verkoopactiviteiten’ kan je in de gaten houden hoe je je tijd gebruikt. Zo kun je snel zien of je bepaalde activiteiten vaker toepast dan andere. Als je bijvoorbeeld veel afspraken hebt staan voor het sluiten van verkopen en maar enkele eerste afspraken met nieuwe prospects, kun je kijken welke activiteiten je prioriteit wilt geven om je activiteiten in balans te brengen.

De grafiek laat precies zien hoeveel je per week hebt ingevoerd aan afspraken (intern of extern), follow-ups, lunches, telefoongesprekken en offertes. Door kleuren toe te voegen, kun je makkelijk zien welke activiteiten je het vaakst hebt ingevoerd. Zo kun je ervoor zorgen dat je je de juiste activiteiten uitvoert en de  pipeline weer gevuld wordt.

5. Het dashboard 'periodevergelijking'

Verkoper zijn is één van de meest competitieve functies. Je moet niet alleen je concurrenten voor proberen te blijven, maar ook je collega's. Maar wat nog belangrijker is, je concurreert altijd met jezelf. Met het dashboard ‘periodevergelijking’ kun je elke maand je voortgang bijhouden. Het laat zien hoe goed je het doet ten opzichte van de verkoopcijfers van vorig jaar. Door de verkopen van dit jaar zo vaak als je kunt boven de verkopen van vorig jaar, kun je er zeker van zijn dat je één van de topverkopers van je team bent.

Verkoopdashboards op je mobiel

Als verkoper ben je vaak onderweg. Dat je niet vaak achter je bureau zit, wil natuurlijk niet zeggen dat je geen verkoopdashboards kunt gebruiken. Met Pocket CRM, de mobiele app van SuperOffice CRM, heb je een actueel beeld van je pipeline of activiteiten rechtstreeks op je mobiel, overal en altijd. 

Conclusie

Verkoopdashboards zijn een uitstekend hulpmiddel om op een drukke werkdag de regie te houden over al je openstaande verkopen. Door deze vijf of andere dashboards te gebruiken die je CRM systeem aanbiedt, hoef je geen tijd te besteden aan het opstellen van voorspellingen of het maken van verslagen.

Meer informatie over SUPEROFFICE BENELUX B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?