Waar moet je op letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam

  • Zakelijke dienstverlening

Het kiezen van een goede bedrijfsnaam voor jouw startende bedrijf is niet eenvoudig. Je wilt een naam die spreekt, de lading dekt en blijft hangen bij mensen. Tegelijkertijd zijn er allerlei andere zaken waar je rekening mee moet houden.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam

We zetten een aantal zaken op een rijtje waar je op moet letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam.

Domeinnaam

Uiteraard wil je voor je bedrijf een website die makkelijk te vinden is en emailadressen met jouw bedrijfsnaam als domeinnaam achter het apenstaartje. Daarom is het van belang om voordat je je inschrijft onder een bepaalde naam eerst te checken of de gewenste domeinnaam daadwerkelijk nog beschikbaar is. Het zou immers erg vervelend zijn om er na inschrijving achter te komen dat je er geen domeinnaam bij kunt vinden. Moeite met het bedenken van het een goede bedrijfsnaam met een bijpassende beschikbare domeinnaam? Dan kun je bij Brandio goede bedrijfsnamen mét domeinnaam en logo kopen.

Houdbaarheid

Bij het kiezen van een passende bedrijfsnaam, is het verstandig om ook rekening te houden met de mogelijkheden die in de toekomst liggen. Wil je de optie openhouden om internationaal uit te breiden? Dan is het verstandig om nu al een bedrijfsnaam te kiezen die daarop is toegerust. Dat wil zeggen dat hij uitspreekbaar is voor anderstaligen en ook begrijpelijk is voor anderstaligen.

Merkrechten

Ook is het verstandig om te checken of er in je toekomstige markten al een bedrijf actief is met de bedrijfsnaam die jij voor ogen hebt of er een heeft die te veel lijkt op de jouwe. Dat kan tot juridische problemen leiden omdat dat bedrijf zich kan beroepen op merkrechten, zeker wanneer je je in dezelfde branche begeeft. Daarnaast betekent het waarschijnlijk ook dat je die domeinnaam (voor dat land) niet kunt claimen.

Propje blauw papier

Spelling en uitspraak

Idealiter is het zo dat een potentiële klant die naam van jouw bedrijf hoort op basis van de uitspraak hem ook meteen goed kan spellen. Dat is cruciaal voor je vindbaarheid. Probeer de bedrijfsnaam die je voor ogen hebt daarom eens uit op een aantal mensen en vraag ze te spellen wat ze gehoord hebben. Misschien kom je er zo wel achter dat jouw bedrijfsnaam heel erg als iets anders klinkt, wat voor verwarring kan zorgen.

Hoeveel haast je misschien ook hebt met het starten van je bedrijf, probeer eerst een paar dagen te ‘leven’ met de naam die je bedacht hebt om te ondervinden of je er ook echt achter staat. Zo ja, dan kun je spijkers met koppen gaan slaan.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!