Waarom flyers nog steeds goede marketinginstrumenten zijn

  • Zakelijke dienstverlening

Flyers drukken is verdwenen in onze digitale maatschappij? En drukkers hebben alsmaar minder werk? Niets is minder waar! Het drukken van flyers is nog altijd heel erg in. Meer nog: het wordt opnieuw als een volwaardig marketinginstrument beschouwd.

Waarom flyers nog steeds goede marketinginstrumenten zijn

Maar wat zijn dan precies de sterke punten van het drukken en verspreiden van flyers? Wij gaan er dieper op in. 

Zet het op papier

We worden overstelpt door digitale informatie: via sociale media, via gepersonaliseerde mail of via pop-ups die over je pc scherm heen razen. Als pc-gebruiker heb je wellicht al een aantal blockers ingesteld voor producten die jou niet interesseren. Volgens je internet-gedrag krijg jij op lange termijn enkel de producten aangeboden waar jij eventueel interesse zou kunnen voor hebben. Informatie op papier heeft een aantal voordelen die internet niet heeft. Flyers worden algemeen opgesteld. Ze worden verspreid via de post, rondgedeeld op straat of ergens ter beschikking gelegd. Met andere woorden: ze bereiken iedereen, welke leeftijd, geslacht of interessegebied ook.

Bereik een ander publiek

Naast de internet-gebuikers heb je een heel groot deel van de bevolking die je met flyers wél bereikt. Denk aan ouderen, heel jonge kinderen of gewoon mensen die niet zo van pc en internet houden. Met flyers drukken bereik je bovendien je potentiële klanten op momenten dat ze het niet verwachten. Denk bijvoorbeeld aan flyers die aan de receptie van een bedrijf of in de wachtzaal van de dokter liggen. Terwijl mensen zitten te wachten, kijken ze de flyers in en nemen (onbewust) de informatie in zich op. Leg bijvoorbeeld een aantal flyers in de trein en een groot aantal personen krijgt ze te lezen.

Flyers drukken: minder vluchtig

Je mag nog zo hard je best doen met het verspreiden van digitale informatie, eens de informatie is gelezen wordt deze al gauw terug vergeten. Flyers worden vaker meegenomen, in een jaszak of handtas gestoken, en later terug bovengehaald. Dit is een tweede moment waarop je informatie wordt gelezen. Zo volgt misschien een derde of zelfs vierde moment. De kans op aandacht is veel groter.

Everts & Weijman Everts & Weijman

Beleef Groen, Geniet Groen