Waarom storytelling onmisbaar is voor het bedrijfsleven

  • Zakelijke dienstverlening

Waar de marketingstrategie van een bedrijf pakweg 30 jaar geleden volstond met de uitgave van een televisiecommercial, wat flyers en andere geprinte producten, is de marketingmix van de gemiddelde Nederlandse onderneming anno 2018 vaak veel uitgebreider.

Waarom storytelling onmisbaar is voor het bedrijfsleven

De opkomst van blogs, social media kanalen en Google Adwords maakt dat veel instanties de afgelopen jaren de overstap hebben gemaakt van offline promotie naar online promotie. Het belang van storytelling is echter onveranderd gebleven. RGB producties uit Aalst-Waalre legt uit waarom.

Concreet, tastbaar en snel

Waar men vroeger op zondagochtend ruim de tijd nam om de krant te lezen, is de concentratieboog van de gemiddelde Nederlander in ons huidige tijdperk soms ver te zoeken. Rustig drie artikelen en/of advertenties achter elkaar lezen is er niet meer bij. Content moet concreet, tastbaar en vooral snel zijn. Goede voorbeelden hiervan zijn foto’s en korte video’s, ook wel social snacks genoemd.

Storytelling: de kracht van beeld

Belangrijk bij het creëren van een goede foto en/of video als onderdeel van je marketingstrategie is het gebruikmaken van storytelling. Foto’s en video’s scoren immers alleen hoog als het beeld ook het juiste verhaal vertelt en emotie of spanning uitstraalt. Het beeld moet daarom niet alleen kwalitatief sterk zijn, maar moet ook iets oproepen bij de kijker zodat er voldoende interesse ontstaat om het hele verhaal te lezen. De kracht van beeld zit hem vooral in het kader, perspectief en het niet alles prijsgeven zodat er ruimte is voor verbeelding.

People, Place, Plot en Purpose

Wil je dat de kijker de boodschap exact zo ervaart zoals jij het bedoeld hebt? Dan is het aan te raden om gebruik te maken van de 4 P’s (People, Place, Plot en Purpose) door het bedrijf en zijn of haar missie uitgebreid te analyseren. Kruip dicht op het onderwerp, leer de mensen die een belangrijke rol spelen binnen het bedrijf goed kennen en stel vragen als: Waarom doen mensen wat ze doen? Hoe lossen ze dingen op? En wat is hun toegevoegde waarde? Dit zijn namelijk belangrijke inzichten die je zullen helpen om tijdens de productie de juiste focus te blijven houden.

RGB producties

Geïnteresseerd in storytelling, maar niet de kennis in huis om zelf aan de slag te gaan met een passende bedrijfsvideo? Neem dan vrijblijvend contact op met rgb producties.

Meer informatie over RGB PRODUCTIES:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?