Wat kan je doen bij internetmisbruik en online merkfraude?

  • Technologie

Ondanks dat je als bedrijf goede maatregelen getroffen hebt, kun je helaas niet altijd voorkomen dat cybercriminelen aan de haal gaan met jouw merknaam. Dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld via (spear-)phishing, fake-webshops of ceo-fraude.

Wat kan je doen bij internetmisbruik en online merkfraude?

Maar wat moet je doen als het toch gebeurt? In zo’n situatie is snel actie ondernemen van groot belang. Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) zet de mogelijkheden per situatie voor je op een rij. Let op: belangrijk is dat er verschillen zijn tussen .nl en overige gTLD’s (.com, .info, .net, .org).

1. Bevat een site strafbare of onrechtmatige content?

Kom je een website tegen die de naam van een organisatie misbruikt? Meld dit dan bij de organisatie wiens naam misbruikt is. Is er sprake van strafbare content? Doe aangifte bij de politie via 0900-8844. Wil je dat de site of pagina offline gehaald wordt? Volg dan onderstaande stappen.

Een website met .nl

De Gedragscode Notice-and-Take-Down is een vrijwillige gedragscode in de Nederlandse internetbranche voor omgang met onrechtmatige en strafbare content op websites. Het doel van deze gedragscode is om foute content en/of domeinnamen snel uit de lucht te halen. De procedure begint bij de aanbieder van de content. Dat kan degene zijn die een filmpje of een tekst heeft geplaatst. Benader die persoon. Werkt die niet mee? Dan ga je naar stap 2 en zo verder.

Houd deze volgorde aan:

  1. Stap 1: degene die de content geplaatst heeft (uploader, schrijver)
  2. Stap 2: de beheerder van de website
  3. Stap 3: de domeinnaamhouder
  4. Stap 4: de registrar (hostingprovider)
  5. Stap 5: de registry (SIDN voor .nl)

Er is bewust voor deze volgorde gekozen. Laag in de keten heb je het meeste effect. Zo kan SIDN wel een domeinnaam offline halen, maar blijft de website in zo’n geval technisch actief.

Bij overige gTLD’s

Wereldwijd is er, in tegenstelling tot in Nederland, geen gedragscode met betrekking tot strafbare of onrechtmatige content. Onderstaande methode wordt veel gebruikt, maar geeft geen garanties.

Op de website van ICANN kun je in de Whois van alle gTLD-domeinen het abuse e-mailadres en telefoonnummer vinden. Via die contactgegevens kun je een abuse-melding doen. Deze melding komt meestal terecht bij de registrar die de domeinnaam beheert. Het is dan belangrijk dat je bij het doen van de melding duidelijk maakt wie je bent, namens welke partij je die melding doet en dat je kunt aantonen dat je die partij vertegenwoordigt.

2. Maakt een domeinnaam inbreuk op jouw merk- of handelsnaam?

De belangrijkste tip: probeer er eerst samen uit te komen. Dat is het makkelijkst voor iedereen. Lukt dat niet?

Voor een website met .nl

Lukt het niet om er samen uit te komen dan zijn er twee mogelijkheden waar de gedupeerde uit kan kiezen. Maar voordat dit gebeurt, zetten we een mediator in. Dat doen we alleen als de houder reageert met een verweer. Die schakelt als tussenpersoon met jou en de ander. Mediation is altijd vrijwillig en kost niets extra. Lost dit niets op dan is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om naar de rechter te stappen. In zo’n geval vraag je of de rechter de houder wil verbieden om de domeinnaam te gebruiken of die aan jou te geven. Een zogeheten WIPO-geschillenregeling is echter vaak goedkoper, makkelijker en sneller dan naar de rechter stappen. Hierbij beslist in plaats van de rechter een onafhankelijke erkende specialist van de WIPO. Dit is een onafhankelijk instituut dat onder andere uitspraken doet over merkrechten en handelsnamen van domeinnamen.

Bij overige GTLD’s

In het geval van een overige GTLD is de URS-procedure een laagdrempelige, snelle geschillenregeling voor merkrecht. URS is de verkorte procedure, waarbij je geen eigendom van de domeinnaam krijgt. De UDRP-procedure is de uitgebreide geschillenregeling voor merkrecht bij gTLD’s. Bij deze variant is het wel mogelijk om het eigendom te krijgen van de domeinnaam.

3. Is de domeinnaam in strijd met de goede zeden en openbare orde?

In de Benelux worden vrijwel nooit domeinnamen op grond van goede zeden en openbare orde geweigerd. Internationaal is dit cultureel bepaald. De afgelopen jaren is er dan ook geen enkele .nl-domeinnaam op deze grond geweigerd.

4. Incorrecte WHOIS-gegevens

De gegevens van een domeinnaamhouder moeten altijd juist in de WHOIS staan. Bij misbruik is dit vaak niet het geval. Als de betrokken registrar (aanbieder van domeinnamen) niet in staat is om de juistheid van de gegevens aan te tonen, kan dit uiteindelijk leiden tot het opheffen van de domeinnaamregistratie.

Voor websites met .nl

Kloppen de gegevens in de Whois niet? Meld dit dan bij de support van SIDN via support@sidn.nl of +31 26 352 55 55 en geef aan wat er niet klopt. Zij bekijken dan of er aanleiding is om in te grijpen.

Bij overige gTLD’s

Via het Whois Inaccuracy Complaint Form op de website van ICANN kun je melding doen van incorrecte WHOIS gegevens bij gTLD’s. ICANN vraagt vervolgens aan de registrar (verkoper van de domeinnaam) om de registratie gegevens van de houder (eigenaar) van de website te corrigeren. Gebeurt dit niet? Dan verplicht ICANN de registrar om het probleem op te lossen. Dit is de meest laagdrempelige procedure binnen gTLD’s.

Meer informatie over SIDN :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!