Wat maakt of kraakt een eerste indruk online?

  • Zakelijke dienstverlening

Je rijdt op de autostrade en in de verte zie je er een gele 'M' uittorenen. Zonder er ook maar een seconde over na te hoeven denken weet je dat het om een McDonald's gaat. Zie je drie strepen op een schoen, weet je al snel dat deze van Adidas zijn.

Wat maakt of kraakt een eerste indruk online?

Of bij een rood blikje, krijg je al gauw zin in Coca Cola. Dat je merken kan herkennen in een oogopslag aan hun logo, kleur, slogan of vorm betekent dat dit sterke merken zijn die zich sterk in de markt hebben weten profileren.

Branding in een onlinewereld

Niet alleen in de 'offline wereld' maar ook in de onlinewereld is branding, het neerzetten van een sterk merk, uitermate belangrijk. De concurrentie is hoog en klanten kunnen zonder veel moeite naar de concurrent hoppen. Een sterk merk zorgt ervoor dat de klant je herkent en weet waarvoor je staat. De klant ontwikkelt een voorkeur voor jou wat resulteert in een positieve klantenbinding en dus ook meer omzet.

Een sterk merk online neerzetten doe je vooral door beeld en woord. In dit artikel focussen we op beeld en dan meer specifiek het belang van kleur en logo, elementen die aan de basis liggen voor een goede eerste indruk.

De eerste indruk

Bij een eerste bezoek op jou website krijgt de klant direct een eerste indruk. Als deze niet strookt met de verwachtingen is hij of zij zo weer weg. Daarvoor is het belangrijk dat je een logo en kleur kiest dat bij je bedrijf past. En investeert in een logo dat simpel, tijdloos, makkelijk herkenbaar en uniek is en flexibel kan ingezet worden op verschillende kanalen.

Paraplu

Een kleur wekt direct bepaalde gevoelens op bij een klant en beïnvloedt dus ook sterk de eerste indruk. Het is belangrijk dat je een kleur kiest die overeenstemt met wat jij als bedrijf naar de klant wil overbrengen. Het is bijvoorbeeld vreemd als een advocatenkantoor kiest voor een geel logo dat vrolijkheid uitstraalt.

In het algemeen hebben koele kleuren een kalmerend effect, brengen warme kleuren enthousiasme naar boven en zorgen neutrale kleuren voor balans tussen beide. Door enkele bedrijven onder de loep te nemen leren we snel meer over de keuze van kleur en logo.

Het logo van McDonald's: van rood en geel naar groen en geel

Geel staat symbool voor vrolijkheid en plezier. Rood brengt warmte, liefde en triggert volgens wetenschappers zelfs honger. Het verklaart misschien waarom je zo vaak de kleurencombinatie rood en geel in het logo van veel fastfoodketens tegenkomt. Niet lang geleden ruilde McDonald's hun rode kleur in voor groen om te spelen op een milieuvriendelijker imago, benieuwd of dat gaat werken.

De website van Coolblue: blauw en oranje

Blauw staat voor kalmte, efficiëntie en vertrouwen. Efficiëntie vind je terug in hun service: wat je vandaag bestelt, heb je morgen in huis. Vertrouwen wekken ze naast de kleur ook op met de positieve reviews die ze naar voren schuiven en te vermelden dat ze de beste webshop van 2018/2019 waren. Blauw is in het algemeen populair bij instanties die betrouwbaarheid willen uitstralen via hun website, andere bedrijven zoals Dell, HP en de politie gebruiken deze kleur ook.

De website van Betway: zwart en blauw

Zwart straalt kracht, professionaliteit en luxe uit. Blauw om vertrouwen en veiligheid. Speel casino games online op een website als Betway bijvoorbeeld en dit zijn de kleuren die er perfect bij passen. Casino associeer met je luxe, maar je hebt ook vertrouwen in het spel en om te winnen.
Ook zwart en groen is een populaire keuze. Bij groen denk je niet alleen maar aan de natuur, maar brengt het ook associaties met geld, groei en vruchtbaarheid. Groupon kiest bijvoorbeeld voor deze kleurencode.

Het logo van Apple: grijs

Grijs staat voor kennis, balans en professionaliteit. Het is dan ook geen verrassing dat Apple voor deze kleur koos. Voor een website kan grijs nogal snel als monotoon aangezien worden en is het interessant deze meer peps te geven door te werken met andere kleuraccenten. Wanneer je kijkt naar de website van Apple zie je dat ze de grijze achtergrond afwisselen met zwarte en witte achtergronden en kleurrijke designs in de kijker zetten.

Met welke kleur en logo weet jij de klanten te overtuigen? Deze aspecten lijken vaker een detail in de vele stappen naar een digitaal platform, maar zijn daarom niet minder belangrijk.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!