We verliezen onze communicatieskills: de keerzijde van de digitale revolutie

  • Onderwijs & Training

In deze sneller wordende wereld waarin social media, e-mail en chatbots dagelijkse kost zijn, zou je bijna verwachten dat communicatieve vaardigheden ondergeschikt worden. Maar niets is minder waar. Door de steeds frequentere inzet van digitale communicatiemiddelen verliezen mensen hun soft skills.

We verliezen onze communicatieskills: de keerzijde van de digitale revolutie

Het onderwijs is vooral gericht op het overbrengen van kennis. Het tempo is hoog en er wordt veel verwacht van de zelfredzaamheid van de student, maar er zijn maar weinig scholen die aandacht besteden aan communicatieve vaardigheden. Hoe gedraag je je in een gesprek met een potentiële werkgever, met een collega of een klant? Hoe zorg je dat je mensen voor je wint, dat jouw argumenten aankomen? Hoe pareer je bezwaren en vertaal je die naar positieve uitdagingen? ‘Vooral bij jongeren die goed opgeleid zijn en veel kennis hebben, is het gesproken woord vaak onderbelicht,’ stelt Pieter Willemse, ondernemer en trainer bij Kenneth Smit, vast.

Echte klantinformatie haal je niet uit WhatsApp

Die jongeren gaan de arbeidsmarkt op. Daar moeten ze ineens gaan praten. Ze moeten een team aansturen, een manager overtuigen, een product verkopen of, nog erger, de telefoon aannemen. Deze vaardigheden worden nauwelijks geleerd op school. Dit leer je ook niet zomaar uit een e-learning. Het is een kwestie van oefenen in de praktijk. Bedrijven die hun medewerkers hierin laten ontwikkelen, onderscheiden zich van de rest. Willemse: ‘Bedrijven die hun dienstverlening het beste aan laten sluiten op de klantvraag, groeien het hardst. Maar dan moet je wel mensen in dienst hebben die goed kunnen communiceren, want échte klantinformatie haal je niet uit WhatsApp.’

Kenneth Smit

Persoonlijke groei zorgt voor loyale medewerkers

Bedrijven kunnen momenteel moeilijk aan goede mensen komen. Eenmaal binnen is het lastig om ze te behouden. Als je uitdaging biedt voor persoonlijke groei, draagt dit zeker bij aan vermindering van het verloop. Vooral voor jonge medewerkers speelt dit een belangrijke rol in hun loyaliteit. In de IT wereld zie je dat sterke krachten vaak switchen van organisatie. Willemse: ‘Als je er als bedrijf voor kunt zorgen, dat ze zich binnen het bedrijf maximaal kunnen ontwikkelen, kun je ze behouden.’

Business Improvement

Kenneth Smit begeleidt bedrijven in hun groei. Het accent ligt op het trainen van gedrag. Of het nu gaat om het verbeteren van de interne communicatie in een mengvoeder bedrijf, de teamontwikkeling binnen een verzekeringsmaatschappij of de persoonlijke ontwikkeling van innovators in de maakindustrie; de zwaar geschoolde trainers van Kenneth Smit werken door heel Nederland. Je zou verwachten dat zij alleen gebruik maken van contactonderwijs, maar het trainingsbureau weet als geen ander dat de nieuwe generatie behoefte heeft aan een andere manier van leren. ‘We hebben onze trainingsmethodes de afgelopen jaren behoorlijk gemoderniseerd. We maken o.a. gebruik van blended learning, virtual classrooms en een SalesBoks app om je sales performance te verbeteren. Maar wel altijd gecombineerd met persoonlijk contact,’ aldus Willemse. Bijna alle trainers zijn drietalig. Hierdoor kunnen zij ook bedrijven helpen die de internationale markt betreden. In samenwerking met het Hongaarse bedrijf Develor International bieden zij zo’n 90 trainingsprogramma’s aan in meer dan 30 landen.

Meer informatie over KENNETH SMIT:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!