Well-being medewerkers steeds meer strategisch punt van aandacht voor werkgever

  • Arbeidsmarkt

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer één. Werkstress is daarom nog steeds een actueel HR thema. Door de jaren heen zien we een duidelijke verschuiving van een beheersmatige aanpak naar een meer preventieve aanpak.

Well-being medewerkers steeds meer strategisch punt van aandacht voor werkgever

Foto: Jill van Casteren, HR manager bij Hays

Werkgevers nemen steeds meer de verantwoordelijkheid voor het ‘well-being’ van hun medewerkers. Medewerkers die lekker in hun vel zitten, presteren beter, blijven langer bij een bedrijf en zorgen voor groei. Jill van Casteren, HR manager bij Recruitmentbureau Hays, vertelt over het belang van well being op de werkvloer.

Gezondheid, vitaliteit en werkgeluk steeds belangrijker

Werving- en selectie bureau Hays is dagelijks in gesprek met werkgevers en werkzoekenden. Het vinden van de juiste match valt niet altijd mee. Van Casteren: “Werkgevers stellen nog steeds hoge eisen. Ze zijn op zoek naar het schaap met de vijf poten. Nu de markt alweer een tijdje aantrekt worden ook werkzoekenden weer kritischer. Zij willen die ene perfecte job, die aansluit bij hun vaardigheden, interesses en hun toekomstbeeld. Ze willen minder werkstress, zich lekkerder in hun vel voelen en natuurlijk hun talent inzetten. We richten ons in het dagelijks leven ook meer en meer op gezondheid, vitaliteit en geluk. Voor bedrijven worden deze drie pijlers een strategisch punt van aandacht. Door de hogere pensioenleeftijd moeten medewerkers langer doorwerken. Hoe vitaler zij zich voelen en hoe meer werkgeluk zij ervaren, des te hoger is de productiviteit en effectiviteit van de medewerker.”

Vitaliteitsprogramma’s vaker ingezet

“Onze medewerkers zijn natuurlijk ons belangrijkste kapitaal. Gezonde en gelukkige medewerkers presteren beter, hebben positieve energie, zijn weerbaarder en zetten de benodigde stappen naar succes. Steeds meer bedrijven starten met een vitaliteitsprogramma, dat zich richt op beweging, voeding en mentale kracht, met als doel de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers te bevorderen”, licht Van Casteren toe. “Een vitaliteitsprogramma informeert, motiveert en stimuleert de medewerkers vaak deels met digitale tools en deels met fysiek op de werkvloer aanwezige coaches, die de dag bijvoorbeeld afsluiten met een bootcamp.”

Werkgevers kunnen profiteren van employer branding

Van Casteren: “Als bedrijf ben je natuurlijk altijd op zoek naar talent. Je doet je best om de juiste medewerker aan te trekken en om je zittende medewerkers te behouden. Door aan te geven wat het bedrijf doet aan de gezondheid en vitaliteit van haar medewerkers, kun je je veel aantrekkelijker profileren. Hier wordt nog veel te weinig gebruik van gemaakt. Medewerkers zijn meer dan ooit op zoek naar die baan waarin zij zich lekker voelen. Dus wij adviseren bedrijven ook om zich daarmee meer naar buiten te profileren”.

Over Hays

Als één van de marktleiders in Europa en één van de grootste recruitment specialisten wereldwijd plaatst Hays gekwalificeerde kandidaten in vaste, tijdelijke, interim of contracting jobs. Zij zijn arbeidsmarkt expert, signaleren trends en delen hun kennis met het bedrijfsleven.

Op zoek naar talent?

Hays plaats de juiste personen in de juiste baan en denkt graag met u als u op zoek bent naar talent. Neem vrijblijvend contact op via tilburg@hays.nl of 013 46 86 669. 

Meer informatie over HAYS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!