Wil je meer business? Zoek het uit!

  • Zakelijke dienstverlening

Zakendoen kan niet zonder zoeken. Goed kunnen zoeken zorgt namelijk voor een betere gebruikerservaring, meer business en meer klantkennis. Maar hoe kom je van een zoekvraag – of dat nou op een website, webshop of in een database is – tot de beste resultaten?

Wil je meer business? Zoek het uit!

Door de toename van technologie en slimme apparaten, verzamelen we steeds meer data. Daarmee wordt het steeds complexer om waardevolle informatie uit die data te halen; informatie die zorgt voor meer business. Search helpt hierbij. Voor vrijwel alle producten, diensten en websites – oftewel: voor vrijwel alle bedrijven – zijn zoekopdrachten relevant.

Adidas zoekresultaten

Het nieuwe zoeken

E-commerce draait steeds meer om zoveel mogelijk van de klant te weten komen. Eerst de zoekvraag duidelijk krijgen, zodat het gegeven antwoord waarschijnlijk beter aansluit. Typ je Adidas in Google, dan wordt je zoekvraag bijvoorbeeld direct aangevuld met mogelijkheden als ‘schoenen’ en ‘rugtas’. Zo word je zo snel mogelijk naar de juiste categorie geleid, in plaats van meteen een hele lijst resultaten in beeld te krijgen.

Aan de hand van jouw invoer en voorkeuren wordt de zoekopdracht verbeterd en krijg je gerichtere en relevantere resultaten te zien. Dat gebeurt via automatisch aanvullen, het doen van suggesties (met behulp van overeenkomstalgoritmen) en het monitoren van de reacties van de gebruiker hierop.

Hoe minder tijd mensen hebben en hoe meer ze vertrouwd raken met hun smartphone en computer, hoe belangrijker deze nieuwe vorm van zoeken en van het rangschikken van resultaten wordt voor je business.

Precisie versus recall

Bij het weergeven van zoekresultaten is er een verschil tussen precisie en recall. Bij precisie gaat het om hoe precies de zoekopdracht aansluit bij het resultaat: je wilt alleen resultaten zien die écht relevant zijn. Zoek je bijvoorbeeld op Bol.com de cd Aftermath van The Rolling Stones, dan zit je niet te wachten op een lijst met alle cd-titels waarin de woorden ‘Rolling’ of ‘Aftermath’ voorkomen. Je wilt die ene specifieke cd terugzien, bovenaan in je scherm.

Recall gaat over dat je niets wilt missen dat mógelijk relevant is, al is het maar een beetje. Denk je bijvoorbeeld een vernieuwend idee te hebben en wil je weten of dit al gepatenteerd is, dan wil je alles dat gerelateerd is terugzien. Als ook maar op een klein onderdeel van je idee reeds een patent zit, is dat immers relevant.

Wat zowel bij Bol.com als op een patentenwebsite begint met een zoekvraag, moet vervolgens tot een heel andere hoeveelheid, type en volgorde van resultaten leiden.

Browsen in plaats van zoeken

Om wat voor zoekacties het ook gaat: al die input wordt samen met het klikgedrag van websitebezoekers opgeslagen in een database. Ook in die data wil je kunnen zoeken. Daarbij hoeft je zoekvraag niet altijd specifiek te zijn: je kunt ook browsen in data, zonder van te voren te weten welke antwoorden je verwacht.

Je kunt je bijvoorbeeld in algemene zin afvragen wat voor type bezoeker er op je website komt. En hoe hun zoekacties zich verhouden tot het doen van een aankoop. Of welke zoektermen nooit resultaten opleveren, en bij welke zoekacties er vaak wordt doorgeklikt naar andere pagina’s.

Er zijn geavanceerde tools beschikbaar die helpen bij het aggregeren en analyseren van je data, zodat je efficiënt kunt browsen. Deze tools helpen tevens bij onder andere het rangschikken van data en bij Natural Language Processing (NLP): de combinatie van taalkunde en kunstmatige intelligentie. Hierbij worden bijvoorbeeld spelfouten gecorrigeerd, synoniemen herkend en woorden ontleed, zodat de zoekvraag zo goed mogelijk wordt herkend zoals hij is bedoeld. Oftewel: zodat je vindt wat je zoekt.

Haal waarde uit je data

Kortom: zoeken is onderdeel van ons dagelijks leven geworden, en er komt meer bij kijken dan vaak wordt gedacht. Data wordt pas echt waardevol als het goed gestructureerd is én jij en/of je klanten er de gewenste informatie in terug kunnen vinden. Luminis kan je helpen bij het optimaliseren van zoekresultaten en data. Wij zoeken naar passende, efficiënte en innovatieve oplossingen voor klanten uit zowel het bedrijfsleven als de overheid. Oplossingen die helpen om meer business te genereren. Interesse om eens kennis te maken en de mogelijkheden te verkennen? Neem contact met ons op.

 

 

Meer informatie over LUMINIS ARNHEM:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!