Een geluidsmerk beschermen, dat klinkt als muziek in de oren!

  • Financieel & Juridisch

Bedrijven willen zich steeds meer onderscheiden. Niet alleen in logo's, naam of design, maar ook met geluid. En ook dat kan tegenwoordig geregistreerd worden.

Een geluidsmerk beschermen, dat klinkt als muziek in de oren!

Bedrijven zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. In “Research and Development” en promotie wordt dan ook flink geïnvesteerd. Wanneer een bedrijf een goede manier heeft gevonden om zichzelf op de markt te onderscheiden, bijvoorbeeld door middel van een sterke naam, een mooi design of een baanbrekende uitvinding, kan het funest zijn wanneer de concurrentie hiermee ‘aan de haal gaat’ en hiertegen niet kan worden opgetreden door de rechthebbende.

Een van de manieren waarop bedrijven hun waren en diensten kunnen laten onderscheiden van de waren en diensten van concurrenten is door middel van een merk. Volgens de wet is een merk een onderscheidingsteken. Tekens die kunnen onderscheiden en daarmee een merk kunnen vormen zijn onder andere namen, logo’s, kleuren en zelfs geluiden.

Eén van de vereisten voor het verkrijgen van een geregistreerd merkenrecht is dat het teken vatbaar moet zijn voor grafische weergave en dat de grafische weergave duidelijk, nauwkeurig, als zodanig volledig, gemakkelijk toegankelijk, begrijpelijk, duurzaam en objectief is. In een uitspraak van het Europese Hof is bepaald dat in het geval van een geluidsmerk aan deze voorwaarden wordt voldaan wanneer het teken wordt voorgesteld door middel van een in maten verdeelde notenbalk met daarop onder meer een sleutel, muzieknoten en rusten. Geluiden zoals bijvoorbeeld jingles kunnen daarmee worden beschermd als merk.

Digitaal register

Herkenbare geluiden zoals de brullende leeuw van Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) en het draaien van een Harley Davidson motor zijn niet direct in een notenbalk te vervatten. Toch blijken dergelijke geluiden in de praktijk prima als onderscheidingsteken voor de consument te kunnen dienen. Europese Merkenbureau (OHIM) lost het probleem van de ontbrekende notenbalk op door geluidsfragmenten in het digitale register op te nemen en gaat daarmee met haar tijd mee. In het register van het OHIM zijn inmiddels ongeveer 140 geluidsmerken geaccepteerd ter registratie. Ongeveer 30 van deze merken zijn niet voorzien van notenbalk maar van een geluidsfragment en/of geluidsgrafiek.

Ook buiten de EU worden steeds meer geluidsmerken geaccepteerd. Zo accepteerde de Canadese merkeninstantie onlangs voor het eerst een geluidsmerk ter registratie, te weten de brullende leeuw van Metro-Goldwyn-Mayer (MGM). Als een geluidsgolf verspreidt de mogelijkheid tot registratie van geluidsmerken zich nu over de rest van de wereld.

Dit artikel is geschreven door Yvonne Noorlander van het Nederlandsch Octrooibureau.

Meer informatie over verwijderd van portal:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!