Ferry van 100 ton uit Hardinxveld-Giessendam vaart straks in Vancouver

  • Logistiek & Vervoer

Een ferry met een totaalgewicht van bijna honderd ton waar de afgelopen maanden in Hardinxveld-Giessendam aan is gewerkt, verbindt straks de steden Vancouver en North Vancouver in Canada met elkaar. Van Noorloos Cascobouw BV bouwde de romp en accommodatie.

Ferry van 100 ton uit Hardinxveld-Giessendam vaart straks in Vancouver

Ook al luidde de opdracht een passagiersferry te bouwen, het aangeleverde ontwerp bleek toch heel uniek. Fabian van Noorloos, directeur van Van Noorloos Cascobouw: “Dit catamaran type hebben we in een zware uitvoering gerealiseerd. Normaal gesproken heeft de keuze voor aluminium alles te maken met gewichtsbesparing. In het vele constructiewerk is echter gekozen voor dik materiaal.” Het resulteerde in een zeer rigide schip. De ferry kan omschreven worden als onderhoudsvriendelijk, efficiënt en duurzaam.

Driehonderd passagiers

En dat is niet zonder reden. De planning is de ferry de komende dertig jaar een rol van betekenis te laten zijn op de veerpontservice tussen Vancouver en North Vancouver. De SeaBus zoals de ferry straks wordt genoemd, maakt een belangrijk deel uit van het transportsysteem. Zo’n driehonderd passagiers varen over een paar weken dagelijks met de ferry. Het is dan ook een typische korte afstand veerpont, heel geschikt om over water als stadsvervoer te worden gebruikt.

Geen voor- of achterkant

Wat zich laat omschrijven als de voor- of de achterkant van de ferry, is lastig te zeggen. “Dat komt doordat het schip geen specifieke vaarrichting kent en beide kanten op kan varen: een onmisbare eigenschap van een ferry. ” Het schip wordt aangedreven door thrusters. Thrusters kunnen de voorstuwing 360’ draaien, het ontwerp van dit schip (twee vaarrichtingen) maakt dit een noodzakelijke combinatie.  Dit schip is eigendom van TransLink en wordt straks beheerd door de Coast Mountain Bus Company. Omdat de route over de rivier bij Vancouver wordt uitgebreid, ontstond behoefte aan het bouwen van een extra ferry.

Planning

Dat deed Van Noorloos in opdracht van Damen Shipyards uit Gorinchem, waarmee ze dit jaar precies 25 jaar samenwerkt. In oktober van 2017 legde Damen de vraag bij Van Noorloos neer. Opnieuw kan de cascobouwer terugkijken op een fijne samenwerking. “Damen is een hele trouwe klant van ons”, legt Van Noorloos uit. ''Ook dit keer hebben we ons gelukkig redelijk aan de planning kunnen houden.''

Tot 18 meter breed

Sinds 2017 werkt Van Noorloos behalve vanaf haar loods in Werkendam ook vanuit Hardinxveld Giessendam. Op die locatie werd de ferry gerealiseerd, want daar is ruimte voor een maatvoering tot 18 meter breedte. In Werkendam ligt die maximale breedte op 10 meter. Het stuurhuis van de ferry werd wel in Werkendam gerealiseerd.

Ter water

Op het hoogtepunt van het project maakten negentien medewerkers zich sterk voor de bouw van de romp en de accommodatie, in de eindfase liep dat aantal terug naar twaalf. Het draaien van de romp en het daar bovenop plaatsen van de accommodatie in mei was een hoogtepunt voor het personeel. “Nu kijken we uit naar het moment waarop de SeaBus ter water gelaten wordt”, blikt Van Noorloos enthousiast vooruit. “Eind juli gaan we opleveren. De laatste werkzaamheden richten zich nu vooral op het plaatsen van fundaties en overige uitrustingen.”

De afbouw en het in bedrijfstellen van het schip, gebeurt straks bij Damen Shipyards Gorinchem. “In Gorinchem wordt de ferry inderdaad afgebouwd. Hij hoeft straks vanaf ons slechts een klein stukje stroomopwaarts”, zegt Van Noorloos met een knipoog.

Auteur: Carline Klijn van Best

Meer informatie over NOORLOOS CASCOBOUW B.V., VAN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?