Geautomatiseerd rijden: eerste tests binnen van MobilitymoveZ.NL

  • Automotive

Op zondag 13 augustus vonden de eerste tests plaats binnen MobilitymoveZ.NL. Hiervoor was de N270/A270 bij Helmond vanaf de Hortsedijk tot afslag Nuenen gedurende de hele ochtend afgesloten.

Geautomatiseerd rijden: eerste tests binnen van MobilitymoveZ.NL

Het Human Power Team, een studententeam van de TU Delft en de VU Amsterdam, voerde tests uit met een fiets waarmee ze het wereldsnelheidsrecord fietsen proberen te verbreken. TNO deed op zijn beurt metingen met zelfrijdende auto's.

Geautomatiseerd rijden beproeven

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu initieert samen met de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg een unieke publieke-private samenwerking onder de naam MobilityMoveZ.NL. Het biedt (markt)partijen een test- en ontwikkelomgeving om in de komende vier jaar level 4 geautomatiseerd rijden te beproeven. Daarbij gaat het niet alleen om techniek, maar vooral ook om het gebruik en de impact ervan op gebruikers, werkgevers, verkeersmanagers, lease- en verhuurmaatschappijen en andere direct belanghebbenden in de dagelijkse praktijk in en om de stad.

Eerste tests

Op zondag 13 augustus vonden binnen het kader van MobilitymoveZ.NL de eerste tests plaats. In samenwerking met de gemeente Helmond werd een deel van de N270/A270 tussen 07.00 en 13.00 uur ter beschikking gesteld om deze tests uit te voeren.

Human Power Team traint voor wereldrecordpoging fietsen

Het studententeam traint voor de World Human Power Speed Challenge in de Verenigde Staten. Komende september vallen ze in de Nevadawoestijn het wereldrecord fietsen voor vrouwen aan. Dan hoopt het studententeam volledig op menselijke kracht een snelheid van 122 kilometer per uur te halen. Dit doen ze met een hightech aerodynamische fiets die speciaal is ontworpen voor Aniek Rooderkerken en Iris Slappendel, voormalig Nederlands kampioenes wielrennen. De N270/A270 is de ideale testomgeving voor een generale repetitie, namelijk een lang en recht stuk om op snelheid te komen. Tijdens de tests mikt het team op een snelheid van 80 km per uur, om zo de laatste verbeterpunten te vinden.

Omdat de N270/A270 al afgesloten is voor de testrit van het studententeam, voerde TNO die ochtend tussen de recordpogingen ook enkele metingen met zelfrijdende auto's uit op het afgesloten traject.

Meer informatie over AutomotiveNL:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!