Grow Campus Den Bosch praat over de kracht van big én small data in agrofood

  • Agrofood & Biobased

Welke lessen kunnen we op dit moment trekken uit het gebruik van big data? De BOM, AgriFood Capital, JADS, HAS Hogeschool en ZLTO waren benieuwd naar het antwoord op deze vraag en voerden een verkennend onderzoek uit bij bedrijven in de hele keten.

Grow Campus Den Bosch praat over de kracht van big én small data in agrofood

Op dinsdag 27 juni bespraken ze de resultaten op het Koning Willem I College in Den Bosch.

Albert Beetsma, programmamanager Smart Dairy Farming, legt het publiek uit dat melkveebedrijven met slim gebruik van big data duurzamer en efficiënter gaan werken. COWControl sensoren zijn daarvoor een handig hulpmiddel. Deze sensoren verzamelen een enorme hoeveelheid data over koeien. Volgens Beetsma is dit een typisch voorbeeld van het ontzorgen van de boer. “Een dashboard laat hem zien wat bijvoorbeeld het juiste moment is voor het toedienen van krachtvoer aan zijn vee.” 

Boer deelt data wanneer hij dat zelf wil

Beetsma noemt nog een ander voordeel: “Denk ook aan de vruchtbare periode van een koe, eenvoudig te achterhalen met de hulp van sensoren. Dat betekent dat er geen negen pogingen vooraf hoeven te gaan aan de poging die uiteindelijk wel succesvol is.” Voordeel voor de eigenaar van het melkveebedrijf: zijn data blijft van hem, en hij kan delen wat hij zelf wil.

Wisselwerking student en ondernemer

180 deelnemers luisteren vandaag naar de impact van big data in de agrifood. Mark de Jong, van ZLTO, is enthousiast. Hij ziet partners van de Grow Campus rondlopen, maar ook studenten. Mooi vindt hij het, om te zien hoe studenten en ondernemers elkaar via de Grow Campus weten te vinden. “Neem het volgende voorbeeld: Scholieren van Helicon, ook een partner van de Grow Campus, testen in het weekend de duurzaamheid van ovens in de Agri Techniekhal in Boxtel. Dit illustreert heel goed hoe de Grow Campus studenten en ondernemers samen weet te brengen.”

The internet of food

Theo Thewessen, lector Location Intelligence bij HAS Hogeschool, noemt de datificatie van gegevens in de agrofood niet the internet of things, maar the internet of food. Hij ziet kansen voor de korte voedselketen. Hoe gaan we op deze nieuwe businessmodellen reageren? De lector denkt aan mogelijkheden voor een niche markt waarin boeren aan eigen ketens kunnen werken voor speciale producten.

Logistieke puzzel

De keten van dagvers brood: het is een logistieke puzzel. Hein Boersma is ICT Manager bij Bakkersland en deelt zijn ervaring met het publiek. Iedere dag levert Bakkersland 1.800 soorten brood rechtstreeks aan supermarkten, waaronder Albert Heijn en Jumbo. Boersma relativeert de ontwikkelingen op het gebied van online bestellingen in de retailwereld. We laten online kennelijk nog niet zoveel gegevens achter. “In Nederland lopen we hier inderdaad nog niet mee voorop. We zijn niet zo van het vooraf beslissen, wij brengen juist wél een bezoek aan de supermarkt.”

Big en small data

Het is tot slot aan Anna Witteman en Guido Jetten van Brand Loyalty om de kracht toe te lichten van de combinatie tussen big en small data. Een aanrader voor wie kiest voor schaalvergroting en het contact met de consument wil behouden. De small data spelen een niet te onderschatten rol bij het interpreteren van big data. Het grote richt zich vooral op de data die uit machines voortkomt, het kleine focust juist op mensen. Witteman: “Combineer je deze twee, dan lees je uit data veel beter af wat er nog valt te verbeteren. Laat de big en de small data elkaar versterken.”

Auteur: Carline Klijn - van Best

Meer informatie over ZLTO:

Bekijk het complete instantieprofiel

Meer informatie over HAS Hogeschool:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!