Hoe WVS-groep naar een leerwerkbedrijf transformeert

  • Arbeidsmarkt

Met de komst van de Participatiewet is er voor WVS-groep een hoop veranderd. Zo transformeert het voormalige SW-bedrijf langzaam maar zeker naar een leerwerkbedrijf. Een uitdagende missie, maar ook één met vele kansen.

Hoe WVS-groep naar een leerwerkbedrijf transformeert

Foto: Rene van Broekhoven, hoofd Marketing en Communicatie bij WVS-groep

Social return

40 jaar lang was WVS-groep in Roosendaal een sociale werkvoorziening. Het bedrijf hielp mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan werk en bezorgde bedrijven daarmee gemotiveerde arbeidskrachten. Een duidelijke win-win situatie met, zoals we dat hedentendage noemen, ‘social return’.

Van werkplein tot werk

Sinds de Participatiewet is die rol voor WVS-groep veranderd. Vanuit verschillende werkpleinen in de omgeving stromen er mensen bij WVS-groep in die aan passend werk geholpen worden. De persoonlijke ontwikkeling van deze mensen speelt hierin een centrale rol. Daarmee is WVS-groep veel meer een leerwerkbedrijf geworden. En het zal de komende vier jaar verder ontwikkelen tot een volwaardig leerwerkbedrijf.

Succesvolle uitstroom naar regulier werk

Deze ontwikkeling van SW-bedrijf tot leerwerkbedrijf brengt de nodige uitdagingen met zich mee, “maar ook kansen”, weet de immer optimistische Rene van Broekhoven. Het hoofd Marketing en Communicatie ziet welke vruchten de nieuwe structuur afwerpt. In 2015 werd de transformatie naar leerwerkbedrijf ingezet met relevante projecten. Zoals het leerwerkproject waar naast het inpakken van boodschappenpakketten voor een grote supermarktketen hard gewerkt werd aan de ontwikkeling van de deelnemers aan dit project. Sindsdien zijn meerdere mensen uitgestroomd naar regulier werk.

Doorstroomhal als succesvolle simulatieruimte

De doorstroom van arbeidskrachten wordt verder gestimuleerd in de doorstroomhal. Een arbeidsruimte binnen de eigen muren van WVS-groep. “Een soort simulatieomgeving van het bedrijfsleven waar we gericht met mensen aan de slag kunnen. We willen ze zo dicht mogelijk bij de realiteit ervaring op laten doen. Allemaal gericht op hun ontwikkeling.”

Ontwikkeling op maat

De doorstroomhal is een vernieuwend concept, denkt Van Broekhoven. Mensen worden actief begeleid door een trajectbegeleider. Daarnaast wordt er gekeken wat de medewerker wel en niet aan kan. Is er ruimte om op te plussen of moet er misschien naar beneden worden bijgeschakeld? De test- en trainingsomgeving leent zich er prima voor. “Het is dusdanig succesvol dat mensen van ons die eerder intern zaten nu ook al buiten de deur zijn begonnen.”

Persoonlijke ontwikkeling leidend, maar klantvraag ook

De grootste uitdaging voor WVS-groep blijft de tweespalt tussen de wensen vanuit het bedrijfsleven en de ontwikkelingsdoelen van de werknemer. “Je moet ruimte vinden binnen je bestaande PMC’s om je targets te blijven halen voor je klanten, maar tegelijkertijd ook ruimte bieden voor ontwikkeling. En hoewel dit niet altijd hand-in-hand gaat, ziet Van Broekhoven dat beide doelen steeds beter verenigbaar zijn.

Sociale ondernemingen bieden uitkomst

Een grote winst op dat gebied is dat er steeds meer bewustwording is rondom het thema. Zo heeft ook WVS-groep eraan bijgedragen dat een groeiend aantal bedrijven zijn maatschappelijke gezicht toont. En daar moet WVS-groep het ook van hebben, deze sociale ondernemingen. Bedrijven die zien dat investeren in mensen zich uitbetaalt. Tegelijkertijd vinden deze bedrijven super gemotiveerd personeel voor een betaalbare prijs.

Auteur: Bouke Tuit

Meer informatie over WVS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!