Innovatie AgriFood Event in teken van samenwerking

  • Agrofood & Biobased

In de wereld van de agrifood heeft iedereen de mond vol van samenwerking. Toch is het heel lastig: bedrijven zijn bang dat de concurrentie met haar innovaties ervandoor gaan. Toch is samenwerking het middel tot meer succes. Want: “Kennis delen is kennis verdubbelen.”

Innovatie AgriFood Event in teken van samenwerking

Innoveren: raak mensen in het hart

Innoveren kun je nooit alleen. Omdat het een onontgonnen terrein is, moet je mensen in het hart raken om aan te sluiten, is de ervaring van Coen Veenendaal, oprichter van Stichting Alpe d’HuZes. Hij kan het weten: in 2006 beklommen nog geen zeventig deelnemers de Alpenreus om geld te genereren aan de strijd tegen kanker; in 2012 waren er ruim 8000 deelnemers. Goed voor ruim 32 miljoen euro.

Ga je voor je hypotheek of voor je ideaal?

Volgens Veenendaal is er meer voor nodig om een innovatie te laten slagen. “Kennis en geld. Het mooiste is om die kennis bij elkaar te brengen, in een soort menselijk laboratorium. Met WuWei4Live proberen we dat te bereiken. Het is een fantastische groep wetenschappers die in Cambridge samen wil optrekken om kanker de wereld uit te helpen. Eigenbelang telt niet, veel geld verdienen ook niet. Ze stappen over hun eigen schaduw heen, hebben maar een belang: de mensen dienen. Ze hebben dus hun hart gevolgd. Dat is de eerste stap die je moet zetten: bij jezelf te rade gaan. Ga je voor je hypotheek of voor je ideaal?”

Kennis delen met concurrenten is lastig

Om te innoveren moet je krachten bundelen. Samenwerking zoeken met andere bedrijven. Maar dikwijls zijn dat ook je concurrenten. Kennis delen wordt dan al lastig: je verdienmodel durf je niet open en bloot op tafel te leggen. Maar er zijn uitzonderingen, weet advocaat Jeroen Scheurink. “Autofabrikant Tesla lanceert mooie ideeën, iedereen mag ze gebruiken. Mits het vertrouwen niet wordt beschaamd. Het grote voordeel is dat innovatie als een vliegwiel gaat werken.”

Ethische vragen

Toch zoeken grote bedrijven elkaar wel degelijk op nu de ontwikkelingen op digitaal vlak razendsnel gaan. Denk aan big data, kunstmatige intelligentie, robotisering. Scheurink: “Die roepen ethische vragen op. Gezamenlijk zijn ze op zoek naar de antwoorden. Daarbij worden ook non-profit organisaties en wetenschappers betrokken.”

Avans Innovative Studio: innoveren avant la lettre

Fenna Westerduin (OndernemersLift+) en Bart Kapteijns (Avans Innovative Studio) zetten hbo- en mbo-studenten van verschillen disciplines bij elkaar om een ondernemers te helpen met innoveren. Innoveren avant la lettre: beren op de weg zijn er niet, want concurrentie is er niet. Kapteijns: “Er ligt alleen maar een uitdaging om het probleem op te lossen. Aan de slag gaan dus. Trial and error. Maar binnen twee weken moet er een concept liggen. Als een bedrijf vandaag iets bedenkt, een nieuwe stap wil zetten, dan kan de ondernemer morgen al bij ons terecht.” En ook: “Wat we uitvinden is niet exclusief voor dat bedrijf, tenzij de opdrachtgever echt anders wil. Het gaat om open innovatie. We geloven in het creëren van nieuwe producten en markten, niet in afschermen.”

Vijftig miljoen wetenschappelijke artikelen – voor iedereen bereikbaar

Jorin Aardoom heeft samen met zijn broer het bedrijf Syneratio opgericht met als doel om wetenschappers meer met elkaar te laten samenwerken, onderzoek toegankelijk én openbaar maken. Zo heeft het bedrijf meer dan vijftig miljoen wetenschappelijke artikelen in haar database. Iedereen kan die gratis inzien. “Kennis delen is kennis verdubbelen”, is de overtuiging van Aardoom. “Het is vreemd dat het nog zo weinig gebeurt. Online ligt de wereld helemaal open, maar in het zakenleven is het lastig om te delen. Terwijl het heel natuurlijk is, als kind heb je samen gespeeld en gedeeld. En daardoor veel van elkaar geleerd. We zijn het verleerd toen we volwassen werden.” De eerste stap om naar buiten te kijken doe je binnen. “In je eigen organisatie of bedrijf. Hoe open is de cultuur? Voelt dat goed, dan kun je verder gaan.”

Een geslaagde middag. Iets was er wel veranderd: koos bijna 60% voor zijn hypotheek in plaats van zijn idealen aan het begin van het programma, later was dat omgekeerd.

Ook samenwerken in agri&food? Neem eens een kijkje op de Grow Campus.

Auteur: Kees Klijn

Meer informatie over ZLTO:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!