‘Machinebehuizing is een visitekaartje’

  • Industrie

HMF Nederland kan als geen ander plaatmateriaal mooi esthetisch lassen. Het bedrijf combineert vakmanschap met moderne apparatuur, zoals een lasrobot voor aluminium.

‘Machinebehuizing is een visitekaartje’

“De behuizing van een machine of apparaat is een visitekaartje”, vindt Paul Leemans, directeur van HMF Nederland. De klanten van HMF zijn de producenten van machines en apparaten voor bedrijven en consumenten. Zij vinden het belangrijk dat die behuizing er strak uitziet. En dat (in het geval van serieproductie ) de kwaliteit constant is. Daarom kiezen ze voor HMF, onderdeel van de Van Hoof Groep.

Esthetisch lassen

Mooi, esthetisch laswerk levert het Valkenswaardse HMF meer dan drie decennia. ‘Esthetisch lassen’ is een van de drie pijlers onder het bedrijf, zegt Leemans. “Wij lassen dunnere plaatdiktes, van 0,8 tot 2 millimeter dik”, vertelt hij. “Dan is een goede warmtehuishouding heel belangrijk.”

Leemans legt uit: “Teveel warmte, of warmte op wisselende plekken: dat is niet goed voor het materiaal. Dan krijg je bulten, of wordt je plaat een wokkel. Lassers kunnen dat voorkomen door trefzeker te werken, met een hoge lassnelheid. Niet langer lassen dan nodig, en niet warmer dan nodig. Dat vereist vakmanschap. Onze medewerkers hebben dat.”

“Wij leiden onze medewerkers intern op”, vervolgt Leemans. “Er is een echte leercultuur. Onderling leggen collega’s de lat hoog. ‘Laat maar zien wat je kunt’. Oud en jong binnen het bedrijf versterken elkaar.”

Hoogwaardige apparatuur

HMF beschikt bovendien over hoogwaardige apparatuur. Als een van de weinige bedrijven in Nederland heeft HMF een langbandschuurmachine, vertelt Leemans trots. “Daarmee kun je gelaste Rvs-producten korrelschuren en esthetisch super strak afwerken”, legt Leemans uit. “Zo kun je bijvoorbeeld het fijne schuurpatroon maken dat je vaak op keukenapparatuur ziet. Hoogwaardige afwerking, daarmee onderscheiden we ons in de branche.”

Esthetisch mooi lassen komt niet alleen bij machine- en apparatenbouw van pas. HFM levert daarom ook gevelbeplating, interieurs, en zelfs kunstobjecten.

Lasrobot

Een tweede pijler van HMF is het snel en constructief stevig samenstellen van onderdelen. “Dan gaat het om producten waarbij het uiterlijk ondergeschikt is, maar de maatvoering en constructiesterkte wel belangrijk zijn, zoals aluminium frames voor digitale schoolborden”, legt Leemans uit.

HMF werkt met een in Nederland ‘vrij unieke’ lasrobot, die niet alleen staal kan lassen, maar ook aluminium. Dankzij gebruik van de robot is een constante kwaliteit tot in de kleinste details verzekerd. Dat was reden voor een toeleverancier van de Porsche Panamera om bij het Valkenswaardse bedrijf aan te kloppen, vertelt Leemans. HMF maakt een constructief aluminium frame voor de klaptafeltjes in de stoelen van deze auto.

“Bijdragen aan onderdelen voor een Porsche vergt een prestatie van je”, zegt Leemans. Het laat zien dat HMF meedraait in de topdivisie van de branche, en dat het bedrijf zijn processen perfect beheerst. Een extra voordeel is dat HMF Nederland onderdeel is van de Van Hoof Groep, die onder meer ook verspaning en het vervaardigen van aandrijfcomponenten in huis heeft. In bovengenoemd project voor de Porsche is met gezamenlijke inspanning van de zusterbedrijven een complete set van tandwieltjes, asjes en framewerk geleverd. De kracht van de Van Hoof Groep.

Bedrijfsbureau

De derde pijler onder HMF is het bedrijfsbureau. “We hebben veel geïnvesteerd in hoogwaardige software, en ons bedrijfsbureau uitgebreid”, vertelt de directeur. “We zien dat productie steeds meer terugkomt uit lagelonenlanden. Maar klanten willen dan wel liefst kleine series flexibel kunnen bestellen.”

Efficiënt in lage volumes

Het zorgt voor een ‘hoge mix’ van verschillende producten met ‘lage volumes’. HMF kan daarmee goed overweg, omdat het bedrijfsbureau in staat is om projecten ‘snel uit elkaar te trekken in verschillende onderdelen’, zegt Leemans.

“Dankzij de tekenprogramma’s en de knappe koppen kunnen wij maatwerk produceren op een seriematige manier”, legt hij uit. “De mensen op de werkvloer weten daardoor bij ieder onderdeel precies wat ze moeten doen, omdat ze het vaker gedaan hebben, terwijl het eindresultaat steeds anders kan zijn.” Het zorgt voor een snelle, efficiënte en dus voordelige productie van maatwerk.

Auteur: Marten van de Wier

Meer informatie over HOOF GROEP B.V., VAN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

De Haan Transport De Haan Transport

Gespecialiseerd in speciaal transport